Des del sostre de can Vila
Primer vaig èsser sostre de Can Vila, on les
parelles dansaven sota meu al compàs de la música d’Els Juncan´s. Eren robustos
pagesos, pellaires, botiguers, moliners, manyans i culleraires que apretaven la
cintura de l’enforcadora d’alls, de la modista, la mitjonera o la noia de sa
casa que posava els ulls en blanc contemplant-me el rectangle lluminós.
També pel passadís del mig les llanternes
enfocaven les cadires on les parelles havien descobert el nou espectacle del
“cinematògrafo” i a les fosques podien contemplar els rampells de la Bertini,
els salts sobre el cavall de Rio Jim o les estupefactes mirades de Perla Blanca
lligada sobre la taula de la serra metàl.lica que havia de travessar-la abans
del “Continuarà en el pròxim capítol”.
Des del sostre de l’Ateneu
Després viag ésser sostre de l’Ateneu Republicà
d’Esquerra on la gent plorava, cridava i s’esbatussava damunt d’un escenari de
boscos entrenyinats, de cases de pagès amb llars de foc desmesurades i patis
blaus amb testos de flors marcides.
A la pantalla es veien les escorrialles del
cinema mut amb l’aire pur dels horitzons del paisatge nordamericà quan el
travessava el Cavall de Ferro, i fins
i tot vaig ataüllar la gent
impressionada quan avançaven soldats pel cementiri de creus caigudes de la
pel.licula “Sin novedad en el frente”, amb el desconeixement que camps de
batalla com els que es veien projectats en el llençol serien dintre poc per les
terres dels voltants. A la sala el silenci era trencat únicament pel monòton i
persistent carrisquejar de cloves d’avellanes i cacahuets esclafats amb
rosegades d’espectadors amb ulls atònits fixats a la pantalla platejada.
Sota meu van sonar per primera vegada en una
societat banyolina els esclats musicals de les tonades europees dels anys trenta:
valsos de Strauss i Franz Lehar, cançons picaresques de la francesa Josephine
Baker i cuplés atrevits de l’espanyola Carmelita Aubert. Eren els moments
alegres de les tardes dels diumenges dels anys de la guerra incivil sota el meu
sostre acollidor de la sala de la plaça
de la República.
Des del sostre de l’”Español”
I vingué el 1939 amb cants de victòria. A la
sala –ara de la plaça “ de España” hi entraven soldats i jovent amb boines
vermelles i camises blaves amb fletxes vermelles brodades, entonant el”Cara al
sol” sense entendre ben bé el que cantaven, però rient i disfrutant amb les
bajanades d’en “Pamplinas”, d’en “Jaimito” i d’en Charlot convertit en “Carlitos”
perquè havia de desaparèixer tot el que feia flaire de comunisme.
Va arribar un dia que vaig començar a
tremolar. A sota meu s’hi havia muntat una pista de patinatge perquè el jovent
de la postguerra rasqués l’emporlanat fent cabrioles arriscades amb patins
llogats al nou empresari de la sala, convertida
en “Teatro- Baile- Café Español”. I els “divos” sarsueleros em fimbrejaven amb
els seus espinguets quan cantaven “Maruxa”, “ La Dolorosa” o “La tabernera del
puerto”... I vinga ballarugues estrictament vigilades per la llarga onada del
nou règim victoriós.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada