Els “Pastorcillos” cicloramatitzats
La
Passió i Los
Pastorcillos foren els grans espectacles teatrals d’aquell primer lustre
dels anys seixanta. De tot aquell moviment escènic i luminotècnic que envoltava
La Passió se n’havia de beneficiar el
tradicional espectacle nadalenc d’Els
Pastorets. L’any 1963, els Pastorcillos
ja començaven a parlar una mica en català i s’aprofitava la llum negra i els
efectes luminotècnics del ciclorama formant-se alguns quadres plàstics de gran
espectacularitat. La primera novetat es va produir en un pròleg afegit; a grans
proporcions apareixia en llum negra una reproducció del cartell-anunci original
de Joan de Palau, mentre una veu en
off desgranava en català un vers de bona qualitat literària –Frederic Corominas, evidentment, era
l’autor de la poesia-, acabant-se amb una gran màscara del dimoni a ple
escenari per donar pas al quadre de l’Infern. A partir d’aquí, es veieren per
primera vegada algunes manipulacions en els textos, i un capgirament de quadres
que donaren una major continuïtat a les estampes plàstiques. La música de Beethoven conferí un to emotiu a
l’apuntar l’alba en la nit al ras dels pastors, amb les siluetes immòbils
retallades en el fons del ciclorama.
Aquell any es va fer un gran disbarat en
treure l’escena del somni del pastor Bato, que en el seu llarg monòleg era
força difícil de recitar per alguns actors ja que en un castellà massa florit
–o desflorit- resultava gairebé incomprensible; monòleg que únicament podia
salvar-lo un actor amb bona declamació. Aquell somni es va substituir per una
escena del pastor que tenia un malson i que, amb la seva ingenuïtat recordava
altres Pastorets populars catalans.
L’escena del malson va ser d’indubtable efecte en l’espectador per la seva
espectacularitat luminotècnica.
Particularment en tinc unes anècdotes
familiars que em produiren emoció en aquesta escena del “somni de Bato”. Quan
els dimonis ficaven Bato i Borrego dintre una olla gegant i els punxaven amb
les forques, la meva filla, Montse, des de la platea del teatre es va posar a
cridar plorant desesperadament: “Papa!, papa! ...no..!.no...!..., no li feu
mal!... posa’t l’americana i la corbata i vina cap a casa!”. Aixó de la corbata
i americana era una de les imatges infantils dels meus fills i de gairebé tots
els que em coneixien. Era la imatge de l’empleat de banca que tot el dia anava
de casa en casa fent el seu servei de cobrador de lletres de canvi en una entitat
bancària de la plaça Major.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada