EL QUART FESTIVAL (REMULLAT)
DE “NITS D’ART”
L’any
següent –1965- no hi hagué Nits d’Art. Segurament que els
organitzadors van quedar tal llomats l’any anterior plegant i desplegant
cadires a la plaça del Monestir que a cap d’ells els hi van venir ganes de
tornar a muntar un espectacle a l’aire lliure.
Mancava personal per muntar la tramoia que
requeria tota aquella moguda. Era l’any de l’evasió i en els cotxes 600 ja es
començaven a fer sortides a l’exterior. Només cal repassar els programes
d’aquell any per comprovar com n’era d’esquifida aquella festa petita que només
s’aguantava per la Prova Social de Pesca,
i s’animava amb uns Campeonatos de Europa
y del Mediterranio de Esquí Nàutico a l’estany. En quant a teatre, en veure
que no hi havia Nits d’Art, l’empresari del cine Victòria va portar la
Companyia del popular home televisiu Narciso
Ibañez Serrador.
A l’any 1966 es tornava animar i s’anunciàva
el IV Festival Nits d’Art. Aquesta
vegada l’escenari fou l’antic camp de
futbol del carrer Servites. No era un marc gaire adequat si el comparem amb
els dels anys anteriors, però no podia ésser més cèntric. L’espai on avui hi ha
el Casal dels Jubilats era molt gran i hi cabien molts espectadors. L’escenari
gairebé el teniem llest perquè ens va
servir molt bé el carrer dels Servites, més enlairat que la zona del públic,
amb la particularitat que darrera l’escenari hi havia l’edifici de Correus en
construcció molt adient per vestuari dels actors –i de sopluig per als actors i
músics que van intervenir en la representació de la sarsuela catalana Cançó d’amor i de guerra, amb la
col.laboració de l’Esbart Dansaire Lluis
Millet i l’Orquestra Simfònica de Barcelona. L’abundància de públic va ser
inesperada. Us imagineu tot l’espai on avui hi ha el jardinet i el Casal de la
Gent Gran tot ple de públic? Es van posar cadires de preferència i general, amb
els músics davant l’escenari. A les onze en punt de la nit del 15 d’agost
començava l’espectacle amb una presentació a càrrec de Joan de Palau i Albert Tubert, membres del Patronat Artístic. Tot seguit, l’orquestra inicià el preludi,
mentre s’encenien els llums del prosceni i els focus descobriren un magnífic
decorat que motivà un esclat d’admiració per part dels espectadors, que van
anar seguint amb interés el curs del primer acte que no es pogué acabar a causa
de la pluja que va obligar a suspendre momentàniament l’espectacle. Potser va ser llavors quan començà
“l’espectacle”. Llamps i trons esporuguien el públic que es refugiava allà on
podia, i fugint a corre-cuita cap a les voltes de la plaça Major. Al cap de
mitja hora deixà de ploure i la gent tornava a presentar-se al recinte
asseient-se com podia damunt les xopes cadires. Començava el segon acte, i de
cop, altra volta llampecs i trons i la gran ruixada i la desbandada general.
Així es va acabar el IV festival remullat
de Nits d’Art, parcialment cantat per la tiple Rosina Toledo, el baríton Joan
Gual, el tenor Antoni Lluch i la
parella còmica, Nuri Gili i Àngel Serol. Els cors, tan el de les
noies, com el dels forjadors, potser per escàs, va ser força desconjuntat. La
Simfònica, bé amb la nota còmica de la desaparició de tots els seus components
parant la pluja amb els instruments al cap. Aquell any sí que es va fer
realitat aquella dita de “músics i verra, tot per terra”.
En Josep
Blanch, en la seva crònica a la revista Horizontes
rememorava una altra atracció similar: la de les festes d’agost de 1917, quan
es va muntar un escenari al final del passeig
Dalmau, vora l’estany, amb el drama líric de Bizet, L’Arlesiana, amb una orquestra de 35 professors i un
grandiós decorat de Moragas i Alarma que
fou arrancat per les ràfegues huracanades que l’estavellaren dins l’estany. El
vent s’emportà les fileres de seients, i ningú va poder contemplar aquell
espectacle que els organitzadors anomenaren Teatre
de la Naturalesa.
Representar espectacles a l’aire lliure
sempre seran aventures arriscades. I davant d’aquell fracàs de l’any 1966, la
pregunta que hom es feia era: S’atrevirà el Patronat
Artístic del Cercle de Catòlics a organitzar un nou festival Nits d’Art?. No. Aquell any va ser un
any malastruc pel Patronat. S’acabava La
Passió –set anys havia durat – i finalitzaven les Nits d’Art – quatre festivals-. Potser la nova joventut tornaria a
arrancar-la amb una fresca embranzida. De moment, aquell any només es va poder
escoltar la Polifònica en un recital
al Club Natació, amb l’actuació també
de la cantant figuerenca Maria Rosa
Gratacós. Donem-ho, doncs, per
acabat: el Patronat es va enfondrar. .
Algunes de les coses que es fan per afecció
són poc duraderes. Estem ocupats en els nostres treballs i en les nostres
obligacions familiars i les afeccions requereixen uns esforços considerables. A
Banyoles sabem fer-los i gairebé podriem dir que tenim un lema molt nostrat:
fem les coses ben fetes, però poc duraderes, i que procurem sempre seguir més
l’obligació que la devoció. Que el Patró dels còmics ens ajudi a seguir la
devoció, que en el nostre cas és el fervor, l’amor i el respecte per l’afecció
al teatre de la nostra ciutat, del nostre poble, del nostre país.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada