El
Teatre Portàtil “Hermanos Largo”
Quan la ciutat era coberta de neu i el fred
de l’hivern més intens, un teatre
ambulant que des de feia anys voltava per tota la península, va arribar a
l’antic camp d’esports (en el lloc on avui hi ha la Llar dels Jubilats) per
desencatifar la blancor de la neu i clavar els pals i la
lona del teatre de la faràndula. El Teatro
Hermanos Largo es va presentar el 30 de gener de 1960, amb les seves grans
estufes per vèncer el fred rigurós de l’hivern, fent estada en aquell camp
despoblat de Banyoles fins el dia 8 de maig, envoltats ja en el clima sofocant
de l’avançada primavera. Més de tres mesos estigué actuant la Companyia del Teatro Portátil, diariament, amb
representacions de drames i comèdies sota la direcció de la primera actriu Conchita Criado. Durant aquells tres
mesos es van fer aproximadament unes 200 representacions amb la posada en
escena d’una cinquantena d’obres de més o menys éxit, veritable rècord de
permanència d’una Companyia teatral a la ciutat.
Els Hermanos
Largo devien venir atrets per l’èxit obtingut feia tres anys per una altra
Companyia de teatre portàtil, molt més reduïda, amb el nom de Teatro Alvarez Quintero. Com aquell, el
repertori fou molt extens, des del melodramàtic fins al tràgic, passant per les
farses més desbaratades i els joguets còmics més embrollats, així com contes
infantils i alguna obra de grand guignol.
Vaig fer la crítica de les actuacions a la revista Horizontes, i seleccionant
una dotzena d’obres de les que considerava eren les millors. Els títols són els
següents: La malquerida, de Jacinto Benavente; La enemiga, de Dario
Nicodemi; Tierra baja, de Guimerà, en la traducció d’Echegaray; La muralla, de J. Calvo Sotelo; El místico, de Santiago
Rusiñol; La herida luminosa, de Sagarra, en adaptació de José Maria Pemàn; Cancionera, Malvalova i
Marianela, dels Quintero; En las
manos del hijo, de Pemán, De mala raza, d’Echegaray, i Mal año de lobos,
de Linares Rivas. En un to menor hi
havia una sèrie de comèdies de Paso, Llopis, Muñoz Seca, Reparaz, Quintero y
Guillén, i altres.
Hi hagué èxits taquillers, com els
melodrames amb abundància de personatges malvats i angelicals, sacrificis
sublims, renúncies heroiques i altres efectes per impressionar, entendrir i
commoure a la gent senzilla de cor ultrasensible. Els èxits de taquilla foren
enormes: Genoveva de Brabante, El cura de
la aldea Un arrabal junto al cielo, La segunda esposa, Ama Rosa, El idiota, Hija y madre, etc, etc. Feia pena veure com cada
dia la gent s’anava acostumant pel que era mediocre i sense substància. Un èxit
clamorós s’assolí per Setmana Santa, amb una senzilla i desapassionada Pasión apanyada amb diàlegs “ripiosos” i
d’escassa substància, amb l’afegiment d’unes saetas amb marxa cap al Gòlgota i
un apoteòsic final amb molta pirotècnia i música victoriosa hispanòfila.
Per jutjar l’actuació de conjunt d’aquella
formació teatral, forçosament hauríem de retrocedir a les primeres
representacions, ja que posteriorment els actors van adaptar-se a les
preferències populars d’un sector de públic no molt exigent. El debut de la
Companyia amb La enemiga va ser bo,
amb un bon treball de conjunt. L’obra fou representada amb respecte, exceptuant
la protagonista, qui amb els seus crits extremats d’antiga escola destruïa
algunes de les mllors escenes de l’obra, com succeí també amb La malquerida. No és que fos mala actriu
Conchita Criado. En les comèdies hi
estava com peix a l’aigua i si s’ho proposava sabia matisar la veu de forma
esplèndida. Però... en els drames, melodrames i tragèdies es lliurava a
moviments violents i esforços en la veu, sense tenir en compte que la monotonía
de la força de la veu és insuportable, que és necessari parlar la tragèdia i no
cridar-la, que una explosió contínua cansa sense commoure i que s’aconsegueix
fastiguejar a l’espectador amb tants de crits continus.
Es que de fet, aquest va ser el defecte dels
actors i actrius de la Companyia que devien complir les ordres manades per la
direcció. Si Conchita Criado hagués procurat
evitar tot això, ella i el conjunt haurien sortit guanyant, però... ¿qui havia
de prohibir la cridòria dels actuants quan una immensa majoria del públic
seguia acceptant i aplaudint els crits com una prova contundent de les seves
qualitats?
Hi havia un actor que es diferenciava de la
resta de la Companyia: Francisco Cambres.
Era el millor de tots. I el que posteriorment va fer més sort. No va ser mai
primer actor de Companyia, però en les pel.licules espanyoles dels 80 i 90, el
seu nom figurava en molts repartiments. Els altres, tots eren components d’una
mateixa família, els Amezaga. Fins i
tot havíem vist noietes de poca edat maquillades i convertides en “damas
jóvenes”. A tots els vam aplaudir pel seu esforç en l’estudi de tants papers, i
sobretot el dia de l’acomiadament vaig aplaudir llargament a la persona menys
aplaudida de la Companyia i que va ser l’heroína més gran dels Largo: la ignorada, la desconeguda i
venerable velleta que cada dia s’amagava sota la “concha” de l’apuntador. La
seva va ser la tasca més feixuga. I la vaig felicitar també per les seves breus
intervencions interpretatives. Va demostrar ser una veterana actriu que
trepitjava fermament les taules de l’escenari, donant-nos, sense crits ni
estridències, un exemple de naturalitat artística. Vaig admirar la tenacitat i
constància d’aquella infatigable anciana a qui havien d’haver donat les gràcies
tots els
actors i actrius que durant aquells tres
mesos estigueren pendents de la seva veu i els seus apunts des de dintre la
“curculla”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada