EL TEATRE EN EL “CATÒLICS”- TEMPS DE “LA
PASSIÓ”
El que hi havia de bo en aquella dècada era
que seguiem encarrilant joventut al teatre, i Jaume Oller es va posar davant d’un grup que posà en escena una
altra obra de Coquard, Amor, direcció
prohibida, mentre en Joan Olivas
es posava a dirigir un altre grup que arrancaria amb una sèrie d’obres de
teatre infantil.
M’ho vaig agafar amb molta il.lusió perquè
aquest tipus de teatre era deixat de
banda a la nostra ciutat i podriem dir també a tot Catalunya. Només uns
afeccionats de Sabadell estaven totalment lliurats al teatre infantil. Era el
grup de La Faràndula, que cada
diumenge omplien el teatre –el més gran d’Espanya- construit gràcies a uns
grups entusiasmats per l’obra i amb una voluntat de ferro per plantar cara a
totes les dificultats. Gràcies a la joventut de La Faràndula de Sabadell vam poder obtenir les obres de Lluis Coquard, El petit dels tres tambors i
La princesa Pell d’Ase. Coquard va ser premiat a Sabadell i pert causes
imprevistes no va poder assistir a l’estrena a Banyoles de La princesa Pell d’Ase. És una comèdia deliciosa que arribava a la
mentalitat infantil dels nens d’aquella època, un autèntic espectacle per a
petits i una delícia per als majors. Versió lliure d’un conte famós, unía a la
suau tendresa del relat clàssic, la comicitat dels setmanaris infantils, el
dinamisme del cinema i la espontaneïtat d’un diàleg natural de lèxic modern.
Tot i que semblava que amb la incorporació
de jovent, el teatre agafaria una embranzida, malgrat les cent persones i
escaig que intervenien a La Passió,
no es podia pas comptar, evidentment, amb la col.laboració de tot el personal .
Alguns dels actors i actrius més fixes, van absentar-se temporalment de
l’escena. No és res d’estrany que des de les pàgines de Horizontes, abans de començar la temporada 1963-1964 es fes una
crida a l’afecció. S’estaven preparant les obres per a representar per la festa
major i mancava personal. Tots els que tinguessin interés per el teatre sabien
que trobarien les portes obertes de l’Agrupació. Amb penes i treballs es va arribar
a les diades de la festa major sense que es pogués comptar amb les figures més
importants del teatre banyolí. Aquell any 1964 va ser fluixet, triant-se una
comèdia castellana de Luis Tejedor i Luis
Muñoz Lorente, que tenia per títol Las
tres B.B.B., obreta sense complicacions, sense complexes, però al mateix
temps pregonament humana, amb una única situació que s’allargava
indefinidament. Va passar sense pena ni glòria, amb algunes falles pròpies
d’una primera i única representació. La crítica va dir que “s’ha de assenyalar
en primer lloc l’eficaç i equilibrada escola còmica de Joan Olivas que va crear el personatge central de la comèdia amb un
bon treball de saber estar en situació. Al seu costat, Feliciano Vizcaino interpretà bé el seu simpàtic i despreocupat
germà, i Roser Colprim en el paper de Susana –que enamora als dos vellets
protagonistes- demostrà tenir bones qualitats. Assumpció Garriga, molt graciosa. Molt bé Enric Tubert i molt notable la intervenció de segones figures com Montserrat Oller, Maria Àngels Saguer,
Elionor Puig, Santiago Palmada i Josep Maria Mateu.
Teatre
i Art anava coixejant cada vegada més. La Passió i les Nits d’Art els devien deixar atuïts, i en el curs d’aquells anys
van fer molt poca cosa. En el 1964 només s’estrenava una entretinguda comèdia
per la tradicional festa dels Pagesos, i una de més categoria per la festa de
Sant Martirià. La de Sant Isidre va ser Dos
tipus de pronòstic, original de Martí
Camprubí, i el divertit sainet de Ramon
Vidales, El carro del vi. En aquestes dues obres hi actuaria personal de La Passió, entre els que cal destacar Jaume Figueras, Francesc Mayolas i Lluis
Soler. Aquest darrer fou tècnic de llum a La Passió i se li ocorregué de sortir de la cabina per actuar a
l’escenari després de veure que havia tingut bona acollida per part del públic
en les vetllades festives de Festes a
l’Aire, en les que amb Miquel Batlle
formaven una parella de pallassos batejada amb el nom de Quico i Pinito, parella que es va fer molt popular entre la mainada
i que posteriorment formaren un trío amb Francesc
Mayolas. Els “dos tipus de pronòstic” de la comèdia eren pillastres molt
murris –Enric Tubert i Joan Olivas-
que tornaven a ajuntar-se per formar aquesta parella simpàtica com la que
anteriorment havien ofert en alguns diàlegs de fins de festa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada