EL TERCER FESTIVAL “NITS D’ART”
I ja va passar a l’any següent amb el Tercer Festival Nits d’Art. El 1964 va
ser l’any de l’obertura juvenil. L’any en què el jovent amb l’eslògan d’ Obrim una finestra encetava la seva
primera Setmana de la Joventut. El Patronat Artístic del Cercle de Catòlics
seguia organitzant els festivals i tornava a la plaça del Monestir amb un programa de categoría..Per primera vegada a Banyoles actuava el tan esperat Esbart Verdaguer amb l’espectale del Ballet Mediterrani que havia assolit un
gran èxit arreu de Catalunya, a tota la Península , com també en algunes
ciutats d’Itàlia. Es va poder veure l’excepcional ballet de costums catalanes
en tres quadres, original de Joan Valls,
L’envelat, amb música popular i també dels mestres Vicenç Bou, Josep Serra, Esteve Burés i Enric Massana, arranjades
pel mestre Agustí Cohí-Grau,
coreografia de Salvador Mel.lo
–director de l’Esbart- i figurins de Trabal-
Altès.
El segon dia es presentava l’Agrupació Proscenium, de Girona,
dirigida per Juan Ribas, amb l’obra
de Jean Anouih, Becket o el honor de Dios, de muntatge modern, de ritme quasi
cinematogràfic, amb diversitat d’escenaris. Aquesta obra d’Anouih la vam poder
conèixer abans de la versió cinematogràfica. El drama coincideix amb els fets
històrics que foren objecte de tractament escènic a Asesinato en la Catedral, de T.
S. Heliot. Amb l’avantatge, pel que es refereix a l’obra d’Anouilh, de la
seva millorr claredat expositiva, i fins a cert punt, també de la seva més
desbordant i millor dirigida vena dramàtica. L’obra s’estrenà el mes d’octubre
de 1960, interpretant Laurence Olivier
el paper de Becket, i Anthony Quin el
d’Enric II d’Anglaterra, obtinguent un dels èxits més ressonants que es recordin en la crtítica teatral de
Nova York. L’acció es desenvolupa en el segle XII i s’explica la història de
Tomàs Becket, que fou el favorit d’Enric II i que més tard, en ser nomenat
arquebisbe de Canterburi, s’enfrontà amb el propi Monarca quan aquest tractà de
subjugar a l’Església, a fi de convertir-la en un instrument de les seves
ambicions, fins que a l’any 1170 i per ordre d’Enric II, Becket foun
traidorament assassinat sota les gòtiques voltes de la catedral de Canterbury.
El Grup
Proscenium va resoldre amb un sentit molt viu del que és el teatre,
aconseguint-se efectes plàstics de gran bellesa ajudat per les llums que
donaven a les pedres de la façana del Monestir un matís inèdit, ple de
realisme. On es va notar més la mà d’un bon director va ser sobretot en la
col.locació escènica i en el moviment que donaven a les escenes els actors de
l’obra. Hi hagueren molts aplaudiments als finals dels actes i en més de cinc
ocasions en escenes ben resoltes per actors que van saber donar el to adequat,
i principalment l’actor Josep Maria
Capella que va saber mantenir el personatge Enric III d’Anglaterra en una
tensió. un equilibri d’efectes sense que en cap moment cregués el públic que
fingís. L’obra fou un triomf total per Capella, magnífic de gest, d’actituds i
de veu- La interpretació de Joan Canals
en el paper de Becket fou correcta i planera.
Molta feina va portar el muntatge d’aquesta
obra per part pels components del Patronat, que van estar treballant uns dies
abans movilitzant personal per a la construcció de tres escenaris i col.locacio
d’altaveus, micròfons, llums i focus. Tant en l’espectacle musical com en el
teatral, el públic, amb gran majoria de forasters, donaven a la plaça del
Monestir un ambient d’altura cultural que bé es mereixia i necessitava la
ciutat de Banyoles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada