Drames i tragèdies.- S’ha dit que per la festa major
la gent vol divertir-se. I una de les diversions més agradables per el públic
en general ha estat sempre, en tots els temps, una bona representació de teatre
còmic. I potser, per aquest motiu, moltes de les agrupacions teatrals
banyolines han escollit per a les seves
actuacions, obres del teatre còmic català. Però, en general, no ha estat sempre
així. Si ens fixem en els inicis del teatre a la nostra ciutat –segle XIX i principis
del XX- veurem que en el Teatre Principal o en el que llavors era novell Teatre
Vila o el teatre de la Juventud Católica, tant les Companyies foranes com les
d’afeccionats locals, gairebé sempre solien representar obres dramàtiques,
drames costumistes o patriòtics i algunes sarsueles que eren amenitzades per
músics locals com Els Junca’ns. Una sarsuela ben acollida pel públic fou El sant de l’amo, amb música de Joan
Carreras i lletra del poeta banyolí Joaquim Hostench i Francesc Bracons.
Els vint primers anys del segle
passat, algunes Companyies de teatre professional es presentaren per la festa
major en els teatres Centro Católico (carrer de l’Abeurador), Principal (avui
plaça del Teatre) i Vila (a la plaça Major). Els germans Borràs presentaren Les garses, d’Ignaci Iglèsias i El místic, de Santiago Rusiñol, i
acreditades Companyies d’Art Dramàtic presentaven obres populars com El Ferrer de tall, de Pitarra, La mort de l’escolà, o Esclaus de les passions. Sempre drames i
tragèdies per a fer plorar espectadors festa-majoners que desitjaven molt més
els mocadors per eixugar-se les llàgrimes de riure amb el sainet còmic que es
representava al final de l’obra dramática. Perquè el públic banyolí podía riure
amb els sainets en un acte com De rebot,
Los asistentes o Embolics de pretendents si bé, en el
teatre dels Catòlics no hi mancava mai la sarsueleta Els dos didots en la que la clientela se sabia fragments de les
cançonetes.
En els anys trenta, la Secció Recreativa
del Cercle de Catòlics era considerada
com la millor agrupació teatral de Banyoles, i les representacions festives d’El llaç etern, El misteri del bosc i Don Gonzalo
o l’orgull del gec, encara que només hi actuèssin homes sols, aconseguien
un alt nivel d’interpretació, molt més encomiables que els actuants de la JAAR
(Joventut Artística de l’Ateneu Republicà) que no actuava mai en les diades de
festa major ja que la seva Junta estava més predisposada per a concerts i balls
a la seva sala.
Després de la Guerra Civil .- Un cop acabada la Guerra Civil,
el primer éxit teatral de festa major tingué lloc al teatre del Católics. Fou a
l’any 1942 quan s’assolí un gran éxit amb la representació a càrrec de la
Sección Recreativa de l’obra de José Maria Pemán, El divino impaciente que es representá durant dues nits de les
festes de Sant Martirià en el teatre del carrer de l’Abeurador. A l’any següent
– 1943- tornarien els drames, i fou en aquell any quan l’aleshores jove autor
d’aquest article va poder actuar i veure als dos grans actors del teatre
banyolí – Josep Freixa i Joaquim Colomer. Des de l’escenari, em va impresionar
veure a Colomer quan en aquest drama de Ramon Vinyes interpretava el personatge
d’un capellà malalt, i un moment abans de la seva “mort escénica” es girava
d’esquena al públic per col.locar-se un petit tub plé d’un líquid vermell a la
boca que s’apressava a esclafar-lo entre les dents per tornar a girar-se de
cara al públic que veía com de la seva boca en sortia una “rajolí de sang” que
impactava fortament als espectadors de festa major.
Els drames seguien
representant-se en aquestes diades, i les companyies de teatre pofessional –
Pepeta Fornés, Enric i Jaume Borràs, i
Ramon Martori- representaven en el teatre del Católics de la plaça
major- i al Cine Moderno, obres dramàtiques com La mare i La bona gent,
de Santiago Rusiñol, El Ferrer de tall,
i La dida, de Pitarra. Mossèn Janot, de Guimerà i “El cardenal” de N. Parker (aquesta en castellà), per l’Enric Borràs.
No va ser fins l’any 1946 quan
per la festa major s’encetà la primera comèdia cómica, Amàlia, Amèlia i Emília, de Lluis Elias, que representà la
Companyia de Pepeta Fornés al teatre Mercantil. I a
l’any següent, ja foren Ramon Martori i el jove Adolfo Marsillach que en el Catòlics
presentaven “En un burro, tres baturros”,
i la Recreativa del Catòlics representava Un
milionari del Putxet, de Gastó A. Màntua,
comèdia que assolí un notable éxit.
Sarsueles.- L’any 1949 en el teatre dels Catòlics s’hi pogué
veure durant els tres dies de festa la Companyia de Zarzuelas amb el baríton Estanís Tarín, amb Luisa Fernanda, Los gavilanes,
La verbena de la paloma, El huésped del Sevillano i La reina mora. A la tercera nit
s’anuncia que el baríton Tarín ha quedat afònic i no pot actuar, però el públic
el reclama i ha de sortir a cantar amb veu afónica.
La zarzuela tingué una bona acollida i en els anys 1950-1951, a la
festa major hi actuà la Companyia de Ramon Guitart amb sarsueles com La del manojo de rosas, Molinos de viento,
Bohemios, La del soto del parral i altres. A l’any 1953 la sarsuela torna
amb la Companyia de Luis Calvo que reposa La
del manojo de rosas, i per primera vegada per la festa major es representa
la sarsuela catalana “Cançó d’amor i de
guerra”.
El 1954 s’inaugura el Cine
Victoria al passeig “del Generalísimo”.
L’empresari, en veure que la sarsuela agafava arrelament contracta la Companyia
Arte Lírico que representa La tabernera
del puerto. La mateixa companyia amb un altre repartiment canta Luisa
Fernanda al Cercle de Catòlics.
Arriben les
Revistes.- Fou en la dècada dels anys cinquanta quan l’empresari del teatre Victoria
decidí portar una revista a l’escenari, contractant a la Compañia de Revistas de la super-vedette Gemma del Rio en
l’espectacle Desfile de estrellas,
Éxit total. A partir de llavors es veieren espectacles arrevistats a l’escenari
del Victoria, si bé fent combinacions amb les sarsueles que eren “aptes per a
totes les edats”. I el públic “sarsuelero”
pogué veure Los claveles i La rosa del Azafran, i fins i tot omplir
el teatre per veure el gran aconteixement de la representació de l’òpera Marina, d’Emilio Arrieta.
Comèdies còmiques.- Algunes Companyies de professionals
de Barcelona es desplaçaren a Banyoles per la festa major. Una d’elles era la
Companyia del teatre Romea que amb Teresa Cunillé i Carles Lloret van
representar la comèdia No es mai tard si
s’arriba d’hora, i Ella és…ella!,
el 1957 i a partir del 1958, gairebé podríem dir que no mancava mai en les
programacions al teatre del Catòlics, Joan Capri, amb algunes comedietes i els
seus monòlegs. Comèdies com L’amor venia
en taxi, amb Rafael Anglada aconseguiren un bon éxit, com també Josefina
Gúell, -al Victoria- amb Nanette m’ha dit
que sí.
L’any 1961 tingué lloc al
Catòlics un homenatge a Santiago Rusiñol en motiu del centenari del seu
naixement. El primer dia de la festa major, l’artitsta Joan de Palau fèu una
breu introducció a l’homenatge parlant d’Els jardins de Rusiñol, i seguidament,
Teatre i Art presentà l’obra El pintor de miracles per acabar amb un
extraordinari Concert a càrrec de l’Agrupació Polifónica de Banyoles. El segon
dia de la festa es representà Els savis
de Vilatrista a càrrec de l’Agrupació Teatre i Art.
Són els anys de La Passió i els
afeccionats dels grups teatrals banyolins actúen poc, si bé per la festa major
no manquen les comèdies, sobresortint en aquells anys les representacions de Assaig general, de Josep Escobar, per l’Agrupació
Teatre i Art.
El segon dia de la festa major d’aquell
any -24 d’octubre de 1964-, l’actor Màrius Cabré representa Terra baixa, d’Àngel Guimerà, al Cercle
de Catòlics, una obra que de sempre era considerada per als fidels al teatre
catòlic com prohibidíssíma. Els temps
havien canviat.
I la comèdia seguiría endavant,
cada any per la festa major. Amb Joan Capri, amb Pau Garsaball, amb Ethel Rojo
o amb la hilaritat dels espectadors amb rialles sorolloses que expandia l’Agrupació Teatre i Art amb
els Ronyons
de recanvi de Joaquim Muntañola. Però això li toca comentar-ho el meu
company “teatròfil” Miquel Torrent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada