“ELS DESNUTRITS” I ELS FESTIVALS
TURÍSTICS
Ni les flors ni els bombons devien èsser
gaire agradables per aquell grup que s’anava debilitant poc a poc. Sortosament,
però, els Amics del Teatre van
canviar el xip i es van apuntar a un tipus d’humor desguitarrat. Van formar una
orquestra graciosa, burlesca i estrambòtica. Tots ells portaven instruments
musicals, però els únics “professionals” que sabien alguna cosa de música
eren Josep
Branyas i Josep Maria Massip. Els
altres bufaven com podien i seguien els compassos dels seus “mestres”
descompassant-los abillats amb vestidura ratllada estil presidiari. Solien fer
algunes cercaviles per carrers i places dels pobles de la comarca. Els mal
dirigia (perquè tot ho feien malament, i aquí estava la gràcia) en Jaume Figueras, i alguna vegada també
m’hi vaig afegir com a mestre director. Recordo que un dia vaig portar per mal
camí a tota la banda, que es veié aturada davant de la barrera de la riera
d’Osor, a Anglès. Mitja volta, i a tornar-hi!. Els “músics” d’Els Desnutrits eren –segons
s’anunciaven- Jacobus Pepinoff (bombo), Santuchi Petrovich (platets). Ambosius
Esmirloff (primer trombó), Antonino Villapanouis ((segon trombó), Giuseppe
Toscattini (primer clarinet), Godofredo Catetanus (segon clarinet) i Petronius
Guarnerius (solista fiscorn). Els
Desnutrits oferiren alguns concerts ( potser hauríem de dir “desconcerts”),
i feren riure molt a la gent que els escoltava tapant-se les orelles o bé els
seguien en les cercaviles cantant “l’airet, l’airet de la matinada”.
L’orquestra desimfònica d’Els Desnutrits fou acollida amb
estrepitoses riallades pels turistes que assistiren a Les Nits del Turista que s’organitzaven cada any al Cercle de Catòlics en motiu del Dia del Turista que la Delegación Provincial del Ministerio de
Información y Turismo demanava que es portessin cap a cada ciutat. A
Banyoles, en Lluis de la Parra fou un
dels promotors, i allí, a més del seu “partenaire”, Quico, hi col.laboraren els primers conjunts musicals de la ciutat;
un d’ells fou Els Rixens, que s’estrenaven amb una gran
potència de l’equip amplificador que gairebé anulava el que s’endevinava un
harmónic conjunt de veus.
Altres espectacles que muntaren Quico i Pinito, juntament amb Francesc Mayolas, foren els anomenats Torbellino, amb actuacions de cantaires
afeccionats locals i alguns grups musicals dels que cada vegada més s’anaven
estenent.
La música pop, el rock i el folk envaïa el
mòn i arribava també a ¨Banyoles amb els esclats guitarrístics i les veus dels Beattles, Bob Dylan o Joan Baez. El cantant valencià Raimon provocava entusiasmes, concentracions
i
aturades dels joves banyolins contra les
prohibicions dels seus recitals que s’anunciaven al teatre Victoria. I els conjunts locals proliferaven i procuraven
donar-se a conèixer al públic banyolí. Ho havien de fer en funcions benèfiques,
que en aquella dècada gairebé sempre eren a favor de l’Associació Protectora de Subnormals “Estel”. Els que animaven els
espectacles ja no eren els pallassos Quico,
Pinito i Tony sinó que actuaven els grups musicals acabats de formar, a més
a més del banyolí “flamante campeón de Europa amateur de manipulación”, Roland (de can Sallés, del carrer Vallespirans). A l’any 1968, el primer
conjunt d’èxit popular fou el d’Els
Dakota, compost per Andreu (batería), Francesc (guitarra solista), Rafael
(baix, antic component de l’Escolania de Santa Maria dels Turers) i Gabriel
(guitarra, primer premi de la “Canción Blanca Infantil”, a Ripoll), tots ells
presentats per Josep Maria Massip que
s’niciava amb les seves bones actituds de presentador, amb bona veu i
excel.lent dicció. Massip i Jaume Coll van
ser nomenats corresponsals a Banyoles de Ràdio
Popular de Figueres, emissora que dirigia mossèn Manuel Pont.
Un altre dels festivals benèfics en el que
actuaren Quico i Pinito tingué lloc
al teatre Albéniz, de Girona. A benefici
de Caritas Diocesana, l’acte fou
presentat per Joan Olivas
A la meitat dels
anys seixanta s’organitzaren a l’estiu uns espectacles musicals que sota el
títol de Torbellino 196. es presentaven una sèrie d’atraccions amb les
col.laboracions d’Els desnutrits, de Tony, Quico i Pinito, el conjunt musical The Robins, els cantaires catalans Els de sempre amb Salvador Oliva. Francesc Hereu M. Lavall i com sempre, en Joan Olivas
estrenant monòlegs de la seva producció. Sobressortí l’estrena de la
fantasia musical banyolina, El gran Mamut,
una versió lliure amb argument, guió i diàlegs de Martirià Estany i Fontpudosa que tots sabíen que era en Joan Olivas qui fou el que també dirigí
la versió lliure lliuríssima de la espeluznante tragedia acaecida fa uns milions
de años a la plana de Banioles. Els dramatis
personaes eren els troglodites de les coves del Reclau Viver de Serinyiaene i les Goges encantades molt encantades- de les Estunes. Amb vestuari
treballat exprofés per l’equip de modistes del Patronat Artístic del Catòlics,
decorats de la casa Patuel de Mataró i efectes de luminotècnia en el Ciclorama,
van desfilar un grup de troglodites per l’escenari i els passadissos del pati
de butaques a l’acord de la marxa de la pel.licula La gran evasión. Encara
avui, recordant-ho, n’hi ha que riuen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada