DELS TARSICIS A L’AGRUPACIÓ
DRAMÀTICA BANYOLES
Van començar fent obres de teatre infantil
amb La lluna nova, de Rabindranat Tagore, i una rondalla de Josep Maria Folch i Torres. Va ser Joan Marieges qui va dirigir Les arracades de la reina, i per Setmana
Santa de 1967 ens oferiren l’obra de Narcís
Jordi Aragó, La última noche, sobre
la temàtica dels últims moments de Jesucrist, obra premiada en els darrers Jocs Florals de Banyoles (era en les
darrera fase de La Passió i encara es
va poder aprofitar algún decorat). A
l’any 1969 (ja desapareguda La Passió)
l’entusiasta jove, Joan Solana, pogué
reunir cinquanta nois per oferir-nos un I.N.R.I,
original de mossèn Agustí Burgas, recuperant
alguns textos de Ecce Homo, L’hora de
Crist, de Frederic Corominas,
afegint-ne altres de mn. Jacint Verdaguer.
És important senyalar aquest fet, ja que per primera vegada a Banyoles, una
Passió fou representada per un quadre escènic compost tot ell per nois joves,
ja que cap d’ells passava dels 16 anys d’edat.
Joan
Solana i els joves dels Tarsicis foren també els salvadors dels tradicionals Pastorets (El nacimiento del Salvador o La
redención del esclavo) en un any de crisi teatral –1968-. Sota la direcció
de l’emprenedor jove Joan Solana,-
esforçant-se perquè no desapareixés del nostre àmbit aquesta tradició
nadalenca-, Els Pastorets es
rejoveniren en un muntatge escènic, amb efectes de llum i presentació en
ciclorama. Solana, constant i infatigable,
ja començaria a donar mostres del seu entusiasme teatral que fructificaria anys
enllà, cap a les darreries del segle quan Banyoles, sense cap local de teatre,
amb la gran ajuda de la seva vara d’alcalde –d’alcalde de la ciutat i no de
l’alcalde Borrego dels Pastorets-, aconseguiria que Banyoles tingués una nova
sala de teatre –el teatre Municipal-
i que juntament, amb J.N. Santaeulàlia i
J. Xargay adaptessin i forgessin uns nous Pastorets, per fi en català!, amb
un èxit cada any més creixent fins a finals del segle XX, amb previsió d’un
futur esperançador.
Potser vaig massa de pressa. En tot cas, sí
que podria dir que aquells jovenets que es formaren en les classes de catecisme
de mossèn Lluis Teixidor amb el nom
de Tarsicis, i que tant admiraven als
actors de La Passió, a mida que
s’anaren espigant van trobar en l’aixopluc del teatre del Cercle de Catòlics una forma d’expressar-se on s’hi entreveia un
canvi en l’ambient teatral. Un d’ells,
Joan Marieges, sentia el teatre amb un ardor i entusiasme poques vegades
sentit en els joves de la ciutat. Tant el vivia que a vegades, quan les coses
no li sortien bé en escena s’irritava i es molestava amb els actuants prometent
no tornar a trepitjar les taules escèniques. Però, quan es porta el teatre a la
sang com ell, les tempestes es calmen i els passos el tornaven a encaminar cap
a l’escenari per seguir el seu doble
treball d’actor i director.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada