EL T.E.I. I LES SEVES GIRES PER
TOTA LA PROVÍNCIA
Amb un lliurament
total, absolut, el Teatre Experimental
Independent de Banyoles es donava
a conèixer arreu de la província de Girona. I en la següent presentació , amb
l’obra Morts sense sepultura, de Jean Paul Sartre (al Gimnàs del Club Natació Banyoles)
aconseguirien un conjunt més ampli i homogeni amb les actuacions de Martirià Coll, Pep Cruz i Francesc Lucheti. Actors de Girona i
Salt s’afegiren al grup que dirigia Jaume
Coll, i tingueren una bona aportació
amb els excel.lents dissenys treballats per Lluis
Güell en l’obratge de la decoració. A més dels actors esmentats, a Morts sense sepultura hi actuaren Fina Mariano, Josep Güell, Albert Serrats,
Marcel Peiró, Jesús i Antoni Figueras, Biel Molí i Jaume Coll.
La següent obra del T.E.I. fou Calígula, d’Albert Camús.
Es presentà al pati de l’edifici Pia
Almoina de Banyoles amb un públic assegut sota la porxada i els intèrprets
anant i venint, baixant i pujant graons fins a la balconada de la porxada. Èrem
pocs els que hi assistírem i que vam poder testimoniar com n’era
d’extraordinària la tasca d’aquells joves. Solament de veure els dos Coll, Jaume i Martirià, en la primera
escena, davallant fins vora el pou del pati, dialogant amb la més franca
naturalitat, amb unes inflexions en les veus perfectament matisades, haguèrem
de manifestar que allò que ens oferien era teatre de qualitat. No èrem solament
nosaltres els qui ho afirmàvem. Era tota la província que es rendia a
l’admiració del T.E.I. Es llegien
bones crítiques a les revistes de la província. A Àncora, de Sant Feliu de
Guíxols, es deia: “No sabriem pas fer l’elogi d’aquells actors que
despunten en la interpretació de llurs personatges, patent en l’anonimat dels
programes la seva voluntat de conjunt. Sí que direm que l’eficàcia del T.E.I.,
la imaginació i l’audàcia amb què porta la seva feina són una sorpresa, una
sorpresa enorme i exaltadament bona dins d’aquesta mena de realitat de
coloraines però sòrdida en el fons dins de la qual ens movem”.
Arcadi Calzada, a la revista Olot-Misión ens parlava primer de
l’obra, per jutjar seguidament la representació. N’agafem alguns fragments: “El
T.E.I. va sorprendre. Moltes referències, eloqüents presagis, tot el que
volgueu. A la fi hem estat testimonis directes. Si per terres gironines la seva
actuació fou satisfactòriament jutjada, també ho fou entre nosaltres. El T.E.I.
és un grup sorprenent. Un grup d’aficionats amb moltes notes de
professionalisme. Un grup de joves conscients i compromesos. Responsables.
Segurs. Artistes.Coherents. No és freqüent entre nosaltres la visió de
representacions tal com calen. Es belluguen per l’escena amb naturalitat, Sense
neguits. El seu llenguatge és expressiu i cuidat. Constitueixen un equip
acompassat, sabiament dirigits per en Jaume
Coll.
Tots viuen l’obra
amb intensitat. Amb tanta intensitat que inclús en algun moment abusant de llur
assimilació. Es recreen en el personatge, massa inclús. En Martirià Coll es converteix
en un Calígula excepcional. Matisa. El viu. S’emborratxa inclús del seu gran
“show”. Matisa amb provada intel.ligència la seva parla i el seu gest. El
Teatre tè amb ell un gran actor”.
Parlar d’en Jaume Coll és molt delicat. S’està
convertint en un sorprenent tècnic de l’escena. Intel.ligent el seu fer, i no
parlem del seu dirigir....”
Cap a
finals de la dècada, Jaume Coll
presentava l’obra de Jean Paul Sartre,
Morts sense sepultura. amb decorats i
figurins de Lluis Güell, escenografia amb una extensa gamma de
recursos. El públic s’hi lliurà i la crítica de la revista Presència digué que “d’ara endavant el nom de T.E.I. de Banyoles haurà de ser una garantia. La línia seguida per Jaume Coll i els seus company és clara i
ascendent. L’obra era pràcticament desconeguda per raons molt específiques de
l’estat en el qual es vivia. Mantenia tota la seva força dramàtica i la seva
actualitat relativa la feia intemporal. S’agraïa la dosificació de violència,
que, present sempre en l’acció, quedava a l’escenari reduida materialment a les
escenes justes necessàries, substituida moltes vegades per la duresa del
llenguatge, bast a voluntat en alguns moments, molt ben traduït per Manuel Pedrolo i matisat en alguns casos
pel mateix T.E.I.”. Fou de les primeres obres en què els assaigs foren
difícils, degut a que molts dels companys dels actors banyolins no eren de la
ciutat i en aquells temps eren dificultosos els desplaçaments. Fou una labor de
conjunt d’aquell grup format per Jaume
Coll, Fina Mariano, Martirià Coll, Jordi Pau, Josep Ballester, Albert Serrats,
Josep Güell, Pep Cruz, Francesc Luchetti, Jesús Figueras, Joan Anguera, Biel
Moll i Víctor Funoses. Els efectes especials anaren a càrrec de Luchy Corbacho i Josep Maria Comerma. El T.E.I. arrancava bé, i a més
de Banyoles, l’obra ja s’anunciava a Girona, Blanes, Figueres, Olot i
Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada