INICI DEL
TEATRE INDEPENDENT
Els que
començaven a veure-ho més clar, els més il.luminats i interessats pel nou
teatre independent estès i coordinat a les comarques a partir de la segona
dècada dels seixanta, foren, a Banyoles, els joves Jaume Coll i Joan Marieges. Organitzaren les Primeres sessions de Teatre-Fòrum a la
ciutat amb la lectura de les obres La
pregunta al destino, d’Arthur
Schnitzler, i La renuncia, de Jerónimo Lopez Mazo, lectura que tingué
lloc a la Granja Canadell i fou una
novetat i una nova experiència. A la segona sessió de lectura - a la mateixa Granja Canadell-ja s’anunciaven com a Grup Teatre Experimental Independent i posaven en escena la farsa
russa d’Anton Chekov, L’aniversari,
traduïda per Joan Oliver, i en la que
actuaren, a més de Marieges i Coll, les
noies Josefina Mariano i Maria Antònia Lavall. En la segona part
del programa, el cantant de Vic, Rafael
Subirachs, oferí un recital amb les millors de les seves cançons catalanes.
La tercera representació del grup de Teatre Experimental Independent ja
tingué lloc a l’escenari del teatre del
Catòlics amb l’obra d’Eduardo de
Filippo, anunciada amb el títol italià, Questi
fantasmi, en la versió espanyola de Jaime
de Armiñán amb el títol de Con
derecho a fantasma, amb l’aportació d’una bella decoració realitzada per Concepció Hereu i uns efectes
luminotècnics que contribuiren a la creació ambiental de la fantasmagòrica
comèdia.
Fruit d’aquest
moviment de teatre independent fou la posada en escena de La mort i la paraula, obra que es representà al teatre Victòria i en un teatre
de Figueres. Els responsables de l’escena foren Joan Marieges i mn. Manuel
Pont. El grup de Teatre Experimental
Banyolí l’anuncià com a “espectacle quaresmal” i com a “moderna visió de Les Set Paraules de Crist en el Calvari,
segons el guió composat pels joves del
T.E.I. a base de textos de Nelly
Sachs, Maxence van Der Mersch, Salvador Espriu, Albert Miralles i altres,
escrits especialment per aquest espectacle per mn. Manuel Pont, Joan de Palau i
joves del T.E.I.”. Ideològicament, l’espectacle, en la seva visió de
conjunt semblava una mica confús. Formalment s’aconseguiren alguns quadres molt
brillants. Hi havia molta cosa apresa de l’espectacle càtar del professor de l’Escola D’Art Dramàtic de Barcelona, Albert
Miralles, així com també eren inevitables els records de Salvat i Espriu. Aprendre d’aquests mestres, i haver sabut desenvolupar amb
èxit les seves lliçons fou un mèrit que s’apuntaven Joan Marieges , Jaume Coll i els joves del T.E.I., els quals
veieren premiats els seus esforços amb uns aplaudiments llargs i entusiastes
que el nombrós públic els va dedicar en
finalitzar
l’espectacle. La interpretació fou un exemple del que havia d’èsser un treball
de conjunt dels setze intèrprets del T.E.I. S’ha de deixar constància de
l’ajustada actuació de Jaume Coll,
del treball de Joan Marieges i Antoni Freixa, Josefina Mariano,
Josep Maria Barba, Josep Prats i altres. Hi hagué també la col.laboració
especial de Josefina Julbe, Enric Tubert, Joan Geli, Joan Olivas i Josep
Tallada. A la funcio de la nit al Victòria s’obrí un col.loqui amb judicis
desiguals sobre la ideologia dels quadres representats.
Gairebé podríem dir
que fou la primera obra apassionada d’aquell any desapassionat. La Passió de Banyoles ja havia
desaparegut i en el teatre del Catòlics
només s’hi veié un grup de Girona que representaren Barrabàs i l’Altre, aprofitant-se de les resquícies “passionals” i
“ciclomarístiques” de l’escenari. Un ciclorama que al cap de pocs anys acabaria
de fer la seva servitud quan el capdavanter del grup Els Joglars, Albert Boadella, manaria que la seva “troupe” destruís
bona part d’aquella magnífica baluerna que els
feia nosa per enquibir-hi el seu espectacle joglaresc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada