dijous, 13 de febrer del 2014

Dècada anys 60 (XXXVI)


FANG

 

El treball difícil se’l va trobar a Fang, una obra d’Eduard Criado que cap

agrupació de teatre amateur s’atrevia a representar per les dificultats de muntatge. En Marieges no es va espantar i va seguir endavant amb els seus nois que es trobaren enfangats de peus a l’escenari.  Fang va arribar amb una carta de presentació de la nova Agrupació Dramàtica Banyoles. En un programa ben editat s’informava al públic local que feia temps que no s’havien presentat obres de categoria i que ells pretenien posar-se a l’alçada dels gloriosos temps del teatre banyolí. Per a ells, els “gloriosos temps” eren els que s’anava a veure El diario de Ana Frank i En la ardiente oscuridad. El cert és que van treballar de valent per a poder presentar una obra de qualitat amb dignitat i s’hi van llençar amb l’ entusiasme propi de la joventut que està disposada a tot pel fi de “salvar el teatre del marasme en què s’ha estancat”.

Uns mesos abans ja havien ofert Los blancos dientes del perro, del mateix autor, Eduard Criado, en la que van actuar amb un públic gairebé inexistent, però per això no es van desencantar i van sortir impetuosament tirant com se sol dir “la casa per la finestra” per atraure el públic a la única sala de teatre banyolí on, esporàdicament, encara es podia veure teatre de qualitat.  Eduard Criado havia obtingut el Premi Ciutat de Barcelona per Los blancos dientes del perro, obra escrita en castellà i català, estructurada en forma original i suggestiva. El tema és basat en aquest noble viu desig d’acostar-se al mal per extirpar-lo en lloc d’allunyar-se’n d’ell per por de contagi. En la representació del grup dirigit per Joan Marieges hi intervingueren Montserrat Oller, Assumpció Garriga, Gemma Salart, Jaume Coll, Santiago Palmada, Josep Maria Barba, Jaume Albertí, Josep Maria Massip i Marià Planas.

Entremig de les dues obres de Criado, un altre jove entusiasta, Jaume Coll,  va agrupar una colla de joves per representar l’arborícola comèdia Pi, Noguera i Castanyer, molt més adequada per presentar-la per Sant Josep, festa del gremi dels fusters que no en la festa de la Puríssima on es van veuren envoltats de nenes de l’Arxicofradia de Filles de Maria. Si res més no, la representació va servir per animar aquella joventut que hauria de col.laborar en el Fang de Ponsatí. Perquè va ser en Josep Ponsatí el que va sorprendre a tothom en l’escena darrera  d’aquesta obra intel.ligent sobre uns personatges d’una escala de pisos que es treien els seus draps bruts amb egoismes i covardies, enfrontats a la prova traumàtica de la repercussió del cataclime del Vallès. I els aiguats del Vallès es veieren a l’escenari del Catòlics de la mà d’en Ponsatí, el futur artista dels inflables qui en el final de l’obra aconseguí que un fort i abundant ruixat  d’aigua caigués damunt del desert escenari amb un só espaterragant de trons i llamps com mai s’havia vist en un teatre de Catalunya. Ponsetí, però, no estava del tot satisfet. Aquella pluja que queia volia convertir-la en un ruixat més intens a fi que el públic la copsés més bé. Perfeccionista com és ell, se li va acudir de tenyir l’aigua de color negre, i així la pluja d’aigua negrosa queia damunt la canalera muntada a frec de les bateries. L’efecte fou de gran impacte, espectacular, vibrant i estremidor. Mai podré oblidar la imatge de Josep Ponsatí quan, des dels bastidors, contemplant-se al mirall, tenyit de negre tot ell i enfangat de cap a peus, es dirigia a la seva imatge de l’espill aixecant els braços, triomfant: “Sóc un virgo!, sóc un virgo!!” (la paraula “virgueria” estava de moda, hem de suposar que provenia de “viril”, de tenir força, energia i coratge). El que no sé és com vaig poder arribar al soterrani de l’escenari, ja que tant les escales com tots els departaments de vestuari estaven molls i bruts d’aigua tenyida de negre i l’enfangament s’estenia fins i tot a les primeres butaques de la platea del teatre del Catòlics. Mai ho havia vist tan negre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada