dimarts, 4 de març del 2014

Dècada anys 60 (XLII)


Els professionals.(I)

 

Terra baixa s’anunciava com l’obra que iniciava un Cicle de teatre català. Bé, molt bé. Un cicle que comença amb Guimerà mereix aplaudiments unànims. Però no va tenir continuïtat. Va ser un cicle reduït. La companyia de Paco Tusset i Enriqueta Font representà L’endemà de bodes, de Pous i Pagés, anunciant-se que com a deferència de l’escenògraf barceloní Pou Vila s’estrenava un decorat. Els del Catòlics ens ho mereixiem. Eren dotzenes les vegades que al llarg de la nostra vida teatral havíem obert les caixes de Pou Vila desplegant els decorats que muntàvem entre tots a l’escenari.

El Cicle de teatre català no va avançar. Potser la propaganda no fou encertada. Potser els organitzadors es cansaren de la feina i per la poca assistència d’espectadors . Amb la representació d’El drapaire del carrer Vell, de F. Lorenzo Gàcia, comèdia que obtingué el Premi J.M. Folch i Torres, la Companyia Tusset-Font s’acomiadava del públic banyolí tancant el curt Cicle de teatre català.

Va ser per les festes de la Mare de Déu d’Agost d’aquell mateix any quan vaig poder parlar amb la vídua de l’actor de teatre que vaig admirar més i que va ser el que amb les seves creacions de diferents personatges va aconseguir que em fes afeccionar al teatre. Era la senyora Consuelo de Nieva, vídua de Paco Melgares, (el millor actor de teatre que he vist en la meva vida) i em va agraïr amb la veu entretallada per l’emotivitat i amb una forta  abraçada  el record que vaig tenir per el seu marit. L’actriu va tenir una breu actuació en el teatre Victoria amb la comèdia Aprobado en inocencia, un simple entreteniment escrit per Narciso Ibàñez Serrador. A l’autor vaig fer-li una entrevista per a la revista Horizontes, i es va veure una mica atrapat quan vaig dir-li perquè a la seva Companyia no hi figurava Carlos Casaravilla, el bon actor que havíem vist a la pel.licula de Bardem, Muerte de un ciclista, molt ben reconegut per l’estrena d’una de les obres de teatre mès populars d’aquells anys: La muralla, de Joaquin Calvo Sotelo. Vaig dir que a Banyoles estàvem una mica escamats en veure que en els repartiments de les obres que portaven les Companyies, moltes vegades no hi figuraven els actors anunciats en el programa. Li vaig dir que en moltes ocasions se’ns ha donat gat per llebre. Ibàñez va assegurar que no, i si es mantenia el nom de Casaravilla en el programa era perquè havien enviat uns cartells antics. També vaig saludar a Josep Castillo Escalona, a qui anys a venir vam poder passar bones estones  parlant de teatre durant els descansos del rodatge de  la sèrie Secrets de família per a Televisió de Catalunya. I en l’obra de Ibàñez vam poder admirar a aquella bona actriu que era Luisa Sala, qui pocs dies després de l’actuació a Banyoles moriria d’una forma desgraciada en ennuagar-se mentre menjava en un restaurant.

 

Un dels actors més intel.ligents del teatre català en aquella dècada va actuar en el teatre Victoria fent el protagonista de la popular comèdia de Joaquim Muntañola, En Baldiri de la Costa. Pau Garsaball era un jove actor que va salvar temporades de teatre català a Barcelona en obres de Josep Maria de Sagarra. L’èxit més apoteòsic li vingué quan el van posar en pla de gran actor còmic a Bala perduda, de Lluis Elias . Amb el temps es va veure que allò no li anava, i menys encara fent el Baldiri de la Costa. A Banyoles li recordo una llunyana intervenció en la Companyia de Paco Melgares abans de ser “famós”. En Baldiri no li anava, no encaixava en el personatge. I és que Pau Garsaball, diguin el que vulguin, era un actor de teatre dramàtic. La seva dicció, el seu gest, ens anaven descobrint a cada moment el seu gran temperament dramàtic. Seguien encara desconeixent el bon fer de Pau Garsaball.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada