Els professionals (III)
Va ser a l’any
1968 quan els entusiastes joves del T.E.I. (Teatre Experimental Independent)
van agafar les regnes per fer reviure els festivals
Nits d’Art. El cinquè festival tingué lloc a la plaça del Monestir, i Déu
n’hi dó del que va ser interessant la programació: Primera nit, representació
de Proceso por la sombra de un burro,
obra de Fredrich Durrenmat, a càrrec
de l’Agrupació Proscenium de Girona,
dirigida per Joan Ribas. Segona nit:
presentació del grup de Mims Els Joglars,
amb Albert Boadella interpretant cinc
mimodrames; l’estrena a Catalunya de l’obra Els
mites de Bagot, de Xavier Romeu,
per el grup escènic Ca Barret, de
Barcelona, dirigit per Ricard Salvat i
J.A. Codina, i finalment la representació de Dones, flors i pitança, espectacle original de Maria Aurèlia Capmany, interpretat per Carme Sansa, Carme Liaño, Joan Miralles i Enric Casamitjana.
Sembla que hi hagué alguna oposició a la
regidoria municipal pels espectacles programats. Fins i tot algún “concejal” va
dir que s’havia de prohibir que fessin Dones,
flors i pitreres. No va servir de res. L’obra de Capmany es va representar
i fou molt aplaudida. Hi
havia cançons, poemes i diàlegs breus, plens d’enginy i d’intenció satírica. Ens mostrava allò que la dona ha estat en el transcurs del temps dins
una societat, amb auques, entrades còmiques, romanços, paròdies burlesques, tot
mon ben enllaçat per la direcció de Josep
Antoni Codina. Era el que aleshores en
deien teatre de cabaret, amb
els quatre protagonistes recitant, cantant i ballant. Tots ells venien de La Cova del Drac barcelonina i ens
oferiren un exemple típic de teatre de cabaret a la catalana. .
Aquell any 1968 les festes d’Agost van durar
quatre dies. I en el tercer dia, dissabte, es van cloure les Nits d’Art a pluja
batent. El cantant Paco Ibàñez
va atreure molta gent de tota la província i
el Mercantil s’emplenà de gom a gom.
I al cap de poques setmanes ja teníem la
festa de Sant Martirià al damunt. Aquell any va ser una festa musical amb tres
assenyalades figures de la Nova Canço
Catalana: Lluis Llach, Pau Riba i Rosmi, tots ells joves de vint anys. El
jove Lluis Llach va cantar, entre
altres: El bandoler, Cop de destral i L‘estaca. Pau Riba: Els morts dels
anys 40, La nina de porcel.lana, L’home estàtic, i El taxista. I en Rosmi: Tot és fosc. En Llach ja havia gravat quatre discos; en
Riba tres i un quart, i en Rosmi, un. En preguntar-los-hi si la Nova Canço Catalana seria una cosa
passatgera o marcaria època, així respongueren, Llach: “Una cosa que ha fet el poble no passa de
llarg”. Riba: “serà una cosa passatgera”. Rosmi: “Si es consolida molt marcarà
una època en la història de la música”.
Va ser un any de cançons, però també estigué
present en aquella festa major el teatre de Companyies
professionals. En el Victoria es presentava una Companyia amb Carlos Ballesteros i Dora Santacreu de
protagonistes en l’obra de Jaume Salom, La
casa de las chivas. Se’ns deia en el programa que dos-cents mil espectadors
havien aplaudit aquella obra plena de “valors humans expressats amb força
esgarrifadora” Aviat estava dit això. Més valdria que haguessin dit que en el
coquetó teatre Moratín de Barcelona els
espectadors van anar a veure l’obra atrets per l’actuació
d’una actriu que estava de moda per les seves intervencions a la petita
pantalla: Amparo Baró, que a Banyoles
no vam veure ni en forat ni en finestra. L’obra era plena de situacions de
teatre tremendista, amb escabrositats que algunes vegades provocaven el riure
als espectadors.. Els drames, per la festa major, no acaben de quallar. Són dies que tothom va xampanyat i té ganes
de riure. Que hi farem! Som fets així!.
Quan convé, el públic banyolí sap reconèixer
acceptant i aplaudint de debó el bon teatre. I això ho vam poder comprovar per
les festes de la Mare de Déu d’Agost de 1969. Va venir novament a visitar-nos
l’actriu Montserrat Carulla i aquesta
vegada ho va fer amb l’obra Pigmalió.
A l’escenari era Roseta, parlant xava amb un aire típicament estripat i
aprenent de mica en mica un llenguatge correcte sota les ordres d’un professor
de fonètica. Era venedora ambulant de flors, filla d’un drapaire i una dona
immigrada, convertint-se en una dama digna de figurar en les millors reunions a
l’alta societat barcelonina. Fou extraordinària la interpretació de Montserrat Carulla en aquell difícil personatge creat per Bernard Shaw en adaptació lliure de Joan Oliver, una versió escollida com a homenatge del teatre català
a Pompeu Fabra en el centenari del
seu naixement. Després de la representació vam esperar Montserrat Carulla asseguts al bar de la planta del vestíbul del
Victoria. Ens digué que “l’amor al teatre, l’homenatge a Fabra i l’esperança
que el teatre català vagi sortint de l’estancament, és el que ens ha mogut a
representar aquesta obra. Perquè el panorama del teatre català és molt trist. I
hem de mirar de dignificar-lo”.
Montserrat
Carulla era una dona optimista i creia en l’empenta de
la gent jove, dels intel.lectuals.
En la representació de Pigmalió hi intervingueren com a actors més destacats, Jordi Serrat, Joan Vallès, Josefina Tàpies,
Joan Velilla, Nadala Batiste i Carme Molina. La direcció anà a càrrec d’Antoni Chic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada