JOAN DE PALAU, HOME DE TEATRE
(De la revista “Horizontes”.
Gener 1972)
Joan de
Palau no és pas un home d’una sola dimensió. La seva faceta artística no acaba
a la pintura. És un enamorat de la composició escènica, de la plàstica escènica
per a ser més exactes.
És ja força coneguda la seva participació
capdavantera a la “Passió”. Ell, darrera les cortines, entre els decorats que
ell mateix havia creat, es movia amb entusiasme, seguia amb desfici la
representació i valorava les incidències, més que des d’un punt de vista
dramàtic, des d’una perspectiva estètica, - tornem-ho a repetir- plàstica.
Concretament, els quadres plàstics, a les
composicions a l’escenografia agafava més volum i consistència, la seva opinió
era definitiva.
El Sant Sopar havia estat resolt en una sola
escena muda, on la composició de les figures, el color, la llum, tenien un
ritme accentuat. Abans de començar el quadre, mentre darrera la cortina es
preparava la representació, enmig del batibull que solen produir aquestes
situacions teatrals es formava, amb la música un conjunt harmoniós. Ell donava
els últims retocs:
-Aquests apòstols... Poseu-vos més junts!.
Tu, Sant Pere, aixeca més el cap!. Sant Joan, mira més fixament Jesús. Judes,
estira aquest braç!. Jesús, una mica més al centre. Els focus més amunt.
Quan s’encenien els llums i l’escena era
oferta a l’atenta consideració del públic, l’efecte merament visual, l’impacte
cromàtic, eren considerables. La lenta, dramàtica, tensa evolució dels braços
de Jesús era seguida amb una atenció impressionant. I, al final, quan,
harmonitzant amb l’explosió musical i els efectes de llum sobre el ciclorama,
els braços del “Mestre” s’obrien en un gest solemne i patètic, la sala esclatava
en un aplaudiment frenètic. En Joan de Palau, sempre, o quasi sempre,
manifestava una gran satisfacció. Ell era, de prop o de lluny, el pare de la
criatura.
No faltava als assaigs, es movia entre la
faràndula amb una il.lusió incontenible. Amb aquesta il.lusió que sap posar en
totes les coses que estima. No sempre opinava, però quan ho feia els seus
consells pesaven. Apart de la seva autoritat artística, deia les coses després
de pensar-les. I, és clar, això era un factor imposant.
La renovació dels “Pastorets”, que va afectar
molt més la part plàstica que la literària, perquè, aquesta era pràcticament
intocable, va ser servida per la seva aportació també entusiasta. Ell, formava
part cabdal d’un equip del qual no vull dir noms perquè, encara que conec els
principals, potser n’oblidaria algun i això podria provocar conseqüencies
funestes, irreparables.
I, no cal dir-ho, les “Nits d’Art”, a les
quals ell va contribuir d’una forma decisiva, amb el plantejament, la tria de
temes, escenaris i la mateixa posada en escena.
Es pot dir que la seva participació al teatre
banyolí, tot i no ser ell, un home de teatre, va representar, sigui per la seva
actuació, sigui per un seguit de circumstàncies i persones, una etapa
important, remarcable, de la vida de la ciutat. Actuant de catalitzador d’entusiasmes,
de força impulsora, d’escenògraf, decorador, home gris d’entre bastidors, i
tantes altres feines secundàries, ell va contribuir durant bona part dels anys
seixanta, a mantenir viu i encés el caliu de l’art de Talía. Joan de Palau,
home de teatre, heus ací una faceta que valia la pena recordar. Dóna una idea
més arronida de l’artista, del creador, de l’home.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada