PEPET
FREIXA (III)
Aquelles
temporades del 1945-1950, sota el guiatge de Josep Freixa, hi havia hagut molta
activitat teatrel a Banyoles. Es posaren en escena les obres “Un mil.lionari
del Putxet”, “A mans obertes, ulls clucs”, “L’oncle rector”, “Els sis corders
de Blanes”, a més de les del repertori habitual que solien ésser més d’una
dotzena. Cada diumenge es podia assistir a les representacions teatrals del
Círcol de Catòlics, ja que quan no era la Secció Recreativa n’eren les
Companyies foranes de professionals les que ens oferien espectacles festius.
D’aquesta faisó vam poder admirar actors com Ramon Martori, Adolfo Marsillach, Antoni
Martí, Pere Cabré, Joan Estivill, Joan Xuclà, Ferran Capdevila, Emili Fàbregas
(el popular senyor Dalmau de la ràdio), Pere Gener, Antoni Gimbernat, i actrius
com Pepeta Fornés, Elvira Jofre, Rosa Mateu... així com incomptables
agrupacions d’aficionats de la província.
No havia de durar
aquella extraordinària arrancada, ja que per afers molt deplorables, la Secció Recreativa
del Círcol de Catòlics acordà separar-se de l’entitat. No per això ens decepcionàrem els aficionats, ja que
reorganitzàrem el teatre banyolí sota l’empara de “Educación y Descanso” amb el
nom de “Agrupación Teatral Bañolense” i amb espai d’assaig en el primer pis del
Bar Canadell de la plaça dels Turers. La missió de l’Agrupació era la de donar
a conèixer el teatre català per tota la província. I efectivament, aquesta
època -1950-1955- que qualificaria com la més esplendorosa sota el mestratge de
Freixa es representaren gairebé en tots els teatres de les comarques gironines
obres com “Don Gonzalo o l’orgull del gec”, de Llanas, “Els milions de
l’oncle”, de Carles Soldevila, “L’alcalde de Stilmonde” de Maternick, “L’endemà
de bodes” i “Sang blava”, de Pous i Pagès, “Flors i violes”, de Pompeu Creheut,
“Gent d’ara” d’Eduard Coca, “Julieta, filla única”, de Folch i Torres, “Cinc
fills”, etc.
Seria injust si no esmentés el personatge més
ben acurat, més ben treballat i més matisat de la llarga galeria de tipus de
Freixa: en Nasi de “Don Gonzalo o l’orgull del gec”. Contemplant-lo en l’obra
de Llanas hi vèiem un home viu, un actor que no feia teatre, que no enganyava. I
és que sovint interpretava els papers posant-se en moviment el seu interior, no
sabem si el gran actor o l’home ferit en els seus sentiments. Moltes vegades
era tot un altre, transfigurat; omplia l’escena, tot girava al seu voltant. Els
seus accents eren comprenedors, patètics, en la seva veu cada vegada més
matisada. No podem oblidar a l’actor Freixa sense que ens vingui a la memòria
el seu Nasi, el seu “Canari” de “Don Gonzalo”. És inevitable.
BIELÓ: Que et penses quina taula té l’Arcalde per
escriure? Sembla un llit de matrimoni!, I vet-aquí que me l’he atrapat amb les
mans al plat!
NASI:
Que dius ara?
BIELÓ:
Tal com ho sents. Figura’t que a l’altra banda de la taula hi havia un senyor
dret, que no en portava pocs ni gaires de papers. Doncs, tants com n’hi passava
davant dels ulls, l’Arcalde, sense llegir-los ni res, els hi firmava
desseguida.
NASI:
Devia ser algun dels de l’olla.
BIELÓ:
Doncs jo que si que, veient que no em deia res, li he fet una cortesia en to de
burla, i li he dit: “Faci, faci”, com volent dir... No sé si m’entens?
NASI:
Si, home, si!. Si són uns morts de gana!
(DON GONZALO O L’ORGULL DEL GEC, d’Albert Llanas,
Escena interpretada per Josep Freixa i Maurici Garcia i en la que els dos
actors s’hi “recreaven”, ja que degut al seu treball de funcionaris municipals,
a Banyoles els espectadors que els coneixien s’hi divertien de debó).
------------------------------------------------------------------------------------------
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada