dijous, 29 de maig del 2014

Dècada anys 70 - Any 1976


JOSEP FREIXA (i V)

 

 Vaig deixar-li uns programes de la meva col.leció perquè els pogués repassar detingudament, i sé que va esplaiar-s´hi repassant-los detingudament durant moltes estones i revivint els seus records. Un dia em telefonà diguent-me que hi anés que em tenia reservada una sorpresa. La sorpresa va ser l’obsequi d’un voluminós paquet ple de les obres més representatives del “seu teatre”, el teatre que havia estat el somni de tota la seva vida, el teatre que des de la tendra jovenesa l’havia desvetllat, que el portava a les venes i que dia darrera dia l’havia anat desgranant en les vetlles dels assaigs del petit escenari del teatre del Catòlics del carrer de l’Abeurador, del més gran de la plaça Major (aleshores “plaza de España” i des del primer pis de Café Canadell; el teatre que l’havia portat a terme en execucions admirables en obres de conjunt en els escenaris dels teatres Catòlics, Modern, Mercantil i Victoria de Banyoles i en infinitat de sales que en aquells temps abundaven en els pobles de la nostra Catalunya.

  Ara, repassant aquest estol de llibres hi veig els personatges de ficció que Freixa havia viscut: el cardenal Cisneros,, el Francisco Javier de “El divino impaciente”, el banquer Jeroni Bancal de “Julieta, filla única”, l’embriac de “El calvari de la vida”, el senyor Rimbau de “Gent d’ara”, en Quildo de “Un mil.lionari del Putxet”; aquells pares de fibra dramàtica del teatre catòlic o els més tràgics com el de “Cinc fills”, el batlle de “Els corders de Blanes”, els mossèns rurals, i sobretot, i sempre, en Nasi de “Don Gonzalo o l’orgull del gec” de Llanas.

  I és en la visió d’aquesta galeria de personatges, com hem anat veient la seva renovació constant, marcant l’època més floreixent i popular del teatre banyolí, una època teatral que ell, en Pepet Freixa, escapçà en la plenitud del seu art interpretatiu.

GONZALO.- Ahir a la tarda, que jo anava amb un magistrat que no el podia despedir, vosté em va tenir deturat cosa d’un quart d’hora davant del teatre Principal.

NASI.- Pues perquè ho sàpigues, ho vaig fer expressament, perquè vaig conèixer que paties. Estaríem frescos si els pares no poguèsim deturar els fills sempre que ens dongui la gana. Ja t’arreglaré jo d’aquí endavant. Ja te’l faré baixar aquest orgull!.

GONZALO.- Jo orgullós?. No ho sóc, ni ho he sigut, no puc ser-ho mai un orgullós... Si no s’enfadés, jo li demostraria que si hi ha algun orgullós en aquesta casa, no sóc pas jo.

NASI.- Potser si que ara sortirem en que l’orgullós és el teu pare!

GONZALO.- Però no en té cap culpa, perquè ho és sense adonar-se’n.

NASI. Si t’entenc, que em pelin!

GONZALO.- És que d’orgull n’hi ha de moltes maneres. Veu, vosté per  res del món es treuria el gec, quan ja se l’han tret quasi tots els demés amos de cotxeria de Barcelona... De l’orgull que té vosté, se’n podria dir l’orgull del gec.

NASI.- (amb orgull) Es que amb gec vaig nèixer i amb gec moriré. (Molt afectat) I que em moriré molt aviat si tu em dones aquests disgustos”

(Don Gonzalo o l’orgull del gec” d’Albert Llanas).

 

¿ Qué os admira, qué os espanta,

Si fué mi maestro un sueño,

Y estoy temiendo en mis ansias

Que he de despertar y hallarme

Orta vez en mi cerrada

Prisión? Y cuado no sea.

El soñaro solo basta:

Pus así llegué a saber

Que tota la dicha humana,

En fin, pasa como un sueño...

( LA VIDA ES SUEÑO de Calderón de la Barca era l’obra més “somniada” per Freixa per a poder-la representar algun dia, i gairebé se la sabia de memòria. Quan la Companyia de Alejandro Ulloa vingué a  Banyoles a representar-la en el teatre Mercantil, Josep Freixa assistí d’espectador.  Ell  anà a la “galeria” de dalt del teatre, i així pogué seguir la representació amb el llibret a les mans. Per primera vegada li havien ofert una representació exacte, tal com ell s’havia imaginat, del seu somni daurat, d’un somni que mai veuria convertit en realitat).

Ya os conozco, ya os conozco

Y sé que os pasa lo mesmo

Con qualquiera que se duerme:

Para mi no hay fingimiento;

Que, desengañado ya,

sé bien que la vida es sueño.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada