divendres, 30 de maig del 2014

Dècada anys 70 - Any 1977


“VENT DE GARBÍ I UNA MICA DE POR”

(Article publicat a revista “Horizontes” per Joan Solana)

 

  Hi ha qui diu que el teatre està morint; que el cinema, la televisió, amb els recursos tècnics i els trucatges que admeten, han desplaçat definitivament el teatre. La prova que presenten és ben evident: la gent, ara, no va a veure teatre.

  Altres, però pensem que el teatre no ha mort. El que ha passat és que han intentat aniquilar-lo tots aquells que li han tret el seu gran valor, i, ara, potser l’únic que l’enalteix i el fa superior al cinema: el contacte directe de l’actor amb l’espectador; que exigeix la participació dialèctica d’aquest últim a l’espectacle. Tot aquell que pensi que el teatre és evasió, que ja tenim prous maldecaps per,a  sobre, anar a pensar al teatre, l’estan matant.

  Per sort, perquè les hem pogut rescatar; per desgracia, perquè, entre nosaltres, encara tenen plena vigència, sonen a acusació les paraules, que, a l’any 1936 un mes abans del seu assassinat, escrivia Federico Garcia Lorca sobre el teatre:

  “El teatro es uno de los más expresivos y útiles instrumentos para la edificació de un país y el barómetro que marca su grandeza o su descenso. Un teatro sensible y bien orientado puede cambiar en pocos años la sensibilidad de un pueblo; y un teatro destrozado, donde las pezuñas sustituyen a las alas, puede achabacanar y adormecer a una nación entera.

  El teatro es una escuela de llanto y de risa, y una tribuna libre donde los hombres pueden poner en evidencia morales viejas o equívocas y explicar con ejemplos vivos normas eternas del corazón y del sentimiento del hombre. Un pueblo que no ayuda y no fomenta su teatro, si no está muerto, está moribundo; como el teatro que no recoge el latido social, el latido histórico, el drama de sus gentes y el color genuino de su paisaje y de su espíritu, con risa o con lágrimas, no tiene derecho a llamarse teatro, sino sala de juego o sitio para hacer esa horrinble cosa que se llama matar el tiempo.

  En este momento dramático del mundo, el artista debe llorar y reir con su pueblo. Hay que dejar el ramo de azucenas y meterse en el fango hasta la cintura para ayudar a los que buscan las azucenas. Particularmente yo tengo una ansia verdadera para comunicarme con los demás.Por eso llamé a las puertas del teatro y al teatro consagro toda mi sensibilidad...”

  Rient o plorant, sense caure en carrinclonaria ni en un fals sentimentalisme, el teatre ha de questionar l’espectador, ha de sacsejar consciències tranquiles, ha de demanar respostes concretes als problemes que es plantegen en moments determinats de la història d’un poble.

  És en aquesta línia que l’Agrupació Amics del Teatre (A.T.T.) de Banyoles hem presntat  ja “La terra es belluga” i “Allò que tal vegada  esdevingué”, dues obres on el somriure porta directament a la crítica contra la intransigència i els “valors suprems” de la burgesia, i “Els comdemnats”, una tragèdia psicològica que ens acosta a la problemàtica de la immediata postguerra a les Illes.

  Buscant una coherència en la nostra actuació, ara estem preparant dues obres: “Vent de garbí i una mica de por”, de Maria Aurèlia Campmany i “La muralla xinesa” de Max Fritsch. D’aquesta últma ja en parlaré en una altra ocasió.

  “Vent de garbí i una mica de por” és l’obra que presentarem el proper dia 5 de març al teatre Cercle de Catòlics”, dintre del “Febrer jove”.

  És l’evocació de tres moments crítics -1909 amb la Setmana Tràgica, 1936 amb l’inici de la guerra civil i 1976 amb l’interrogant obert de cara al futur- en els quals la burgesia del país (és a dir la classe influent) panxacontenta, egoista i inconscient, es desentén de la missió rectora que ha tingut la lleugeresa d’assumir. Aquesta dimissió de la nostra burgesia no és plantejada des d’un angle tràgic: M. Aurèlia Campmany ha evitat el to transcendentalista per adoptar un to burleta, incisiu i feridor. L’obra accepta unes limitacions ben concretes, la seva sàtira es cenyeix sovint al topic i a la caricatura i, a cop d’ull, tot el que hom diu a l’escenari pot semblar superficial: aquesta superficialitat, però, és només aparent.

  El que en realitat fa M. Aurèlia Capmany és ironitzar sobre aquells que resten impassibles davant els esdeveniments més greus i pretenen que el temps s’escola ahistòricament: l’autora sap prou bé que no és així: si no hi ha història tanmateix la pateix a l’hora de viure-la. La dimissió de la burgesia catalana el 1909 i el 1936, que l’obra ens presenta, ens deixa entreveure les aspiracions d’unes altres classes de la societat que només ens són presentades per referència.  Però tanmateix són aquestes classes les que l’obra té per destinatàries: a ells s’adreça l’autora en espera d’oferir un tema de reflexió.

  “Vent de garbí i una mica de por” és evidentment, una obra per a somriure i per a reflexionar, pensar, judicar i criticar, tots junts, espectadors i actors.

  L’A.T.T. vol aprofitar aquesta presentació de “Vent de garbí i una mica de por” per fer una crida a tota la gent jove que cregui amb la força del teatre com a signe i transformació d’una societat: que ens trobi, que s’ajunti amb nosaltres. El nostre grup és un grup ben obert i necessitem de molta gent, quanta més millor, per enriquir-lo i potenciar-lo.

(Joan Solana. De l’A.T.T de Banyoles).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada