El teatre
banyolí
(De la revista El Bagant)
Doneu un cop d’ull, si voleu, al teatre que es fa a Banyoles i us donareu
compte, potser, que ara mateix podem comptar quatre grups o nuclis d’activitat
teatral: L’Agrupació Teatral del Cercle de Catòlics, Atel.lana teatre, Teatre
d’Art de Banyoles i Rialles. Una apreciació superficial podria dur-nos a creure
que passem unes temporades de vaques grasses: la situació, però, no és tan
esperançadora com sembla. Veiem, sinó, algunes coses que ens duen a creure-ho
així.
1.- Podem dir, exceptuant el cas de
Rialles, que aquests grups produeixen un sol espectacle a l’any.
2.- Comptant el temps i els esforços
esmerçats no tenen un mitjà de públic raonable o bé no assoleixen el nombre de
representacions respectables.
3.- No solen tenir ajuts d’entitats
–públiques o privades- d’una forma que els permeti una seguretat i contnuitat
en la seva feina.
4.- No disposen d’un local permanent
on desenvolupar les seves activitats. Això ho ha suplert el Cercle de Catòlics
d’una manera no sempre satisfactòria.
5.- Per aquests motius i altres de caire
intern la inestabilitat és una característica d’aquests grups.Fet que és
extensible als darrers anys del teatre banyolí,
6.- No hi ha una infraestructura
adient perquè els interessats en el teatre puguin iniciar-s’hi: prou activitats
escolars, poques oportunitats de veure espectacles,
7.- L’única iniciativa amb caràcter
regular en aquest camp ha estat la promoció del teatre per la mainada (Campanyes
amb el suport de la Caixa, de la Diputació amb els grups gironins TEI de Sant
Marçal i Talleret de Salt, i darrerament, les activitats de Rialles).
8.- Les primeres expectatives de
consolidació d’un públic de teatre a Banyoles (primera èpocaa del grup Sarau i
un cert èxit del cicle fet als Catòlics l’any 79 i altres espectacles vinguts de
fora) no quallaren de forma definitiva. Tal vegada per la reducció d’activitat,
la progressiva desaparició d’especacles de grups no banyolins, el treball més
espaiat d’aquests, la tendència de Teatre i Art a fer un tipus d’obra amb menys
ganxo per a l’espectador potencial. La –diguem-ne-,especialització en un sol
tipus d’obra de l’Agruació del Cercle de Catòlics tampoc ha ajudat a eixemplar
aquest públic de teatre. L’Atel.lana tot just acaba de nèixer i cal veure quin
paper hi jugarà.
Jaume Ribera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada