divendres, 14 de novembre del 2014

MARIA ROSA, de Guimerà -1983


“MARIA ROSA”, d’Àngel Guimerà

Presentada per la festa major de Banyoles al teatre Victòria

 

  Hi ha en el muntatge actual una colla d’elements que mereixen ser analitzats. Ens limitarem, però, recollint l’opinió de la crítica especialitzada, a tres aspectes concrets: l’adaptació, la direcció i els autors.

  L’adaptació és de Josep M. Benet i Jornet, que va fer també la de Terra baixa. Com en aquella ocasió, Benet i Jornet a més d’introduïr noves perspectives i noves suggestions, s’atreveix a anar molt més enllà, i ha subratllat temes i moments cenyint només l’alè tràgic que havia composat Guimerà, on el cor (Tomasa, Badori, Calau, El Gepa...) té una personalitat i una força psicològica semblant a la de Maria Rosa o Marçal.

  La direcció d’entrada oferia unes garanties considerables. John Strasberg, americà fill de Lee Strasberg i director actual del Actor Studio (d’aquí han sorgit la majoria de grans actors americans com Brando, Hoffman, Newman...) és un gran coneixedor del teatre realista. Influenciat sobretot per Williams i Miller. Però sembla com si no hagués entès el Guimerà de Maria Rosa, o no ha sabut copsar la intensitat psicològica dels seus personatges. El fet que s’inclini per l’aspecte extern del drama defugint en profunditat la patologia dels personatges, i entrant de ple en la trampa del melodrama: sexe, sang i catsup en un espectacle que té més de cinematogràfic que de teatral. Això no obstant, s’ha de considerar l’excel.lent treball dut a terme, d’una gran bellesa plàstica i precisió, l’encertada i funcional escenografia de Guinovart de bracet a un vestuari impecable de Ibars, i la sorprenent música de Ramon Muntaner.

  Maria Rosa tenia un tercer al.licient, la recuperació pel teatre català de Julieta Serrano (Maria Rosa). Julieta Serrano compleix i prou, i a dir de la crítica sovint es veu superada per la qualitat interpretativa de Montserrat Carulla (Tomasa) que juntament amb Felip Peña (Quirze) es converteix en protagonista de la vetllada. Mario Gas dibuixa amb la seva interpretació esquemàtica, Marçal. La resta (Luchetti, Dalmau, Madern, Valls, Vallès i un llarg nombre de noms) compleix amb la dignitat el rol que se’ls va encomanar.

  Hi ha qui diu que ara és el temps de recuperar la nostra tradició teatral, i que això només es pot fer a través del teatre de l’espardenya, que és l’única tradició teatral que tenim, i que és ampiament acceptada pel públic. Doncs bé, el millor Guimerà és el Guimerà de l’espardenya, i Maria Rosa un dels millors drames de Guimerà.          

(Fragment del comentari de Francesc Feliu a la revista El Bagant. Octubre 1983)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada