divendres, 1 de febrer del 2013

Recuperant la "Troca" i el "Don Gonzalo..."


Per la festa major de 1982 decidírem tornar a fer la divertida comèdia Com s’enreda la troca. Degut a que ens faltava personal, per tal de salvar la posada en escena vaig decidir convertir la comèdia en un musical posant lletra a la música que vaig manllevar de composicions com La violetera i d’algunes sarsueles i sardanes. Ambientada en el balneari de la Fontpudosa en els anys trenta del segle XX l’obreta assolí un èxit extraordinari. Es feren quatre representacions i per primera vegada es gravà una obra de teatre en vídeo gràcies a la novella televisió local iniciada per Josep Compte amb la col.laboració de Joan Comalat. Transcric un fragment de la crítica de Frederic Corominas”:

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        L’obra teatral d’Emili Graells Castells és d’argument i de construcció senzills; potser una mica antiquada, però gràcies a l’art i dedicació plena dels intèrprets i a les divertides incrustacions musicals que hom ha tingut l’encert d’afegir-hi es guanya la simpatia i ben sovint la franca riallada del públic.” Com Jaume Farriol, Frederic Corominas  deixava per al final el comentari de la meva actuació:  He deixat a posta per al final el nom d’en Joan Olivas, perquè, realment, es tracta d’un cas apart. Al llarg dels meus records teatrals que arrenquen poc més o menys de l’any 1920, o sigui quan jo en tenia 10, he conegut i admirat uns quants artistes còmics banyolins de diferents estils, si bé tots d’excel.lent factura. Probablement me’n deixaré alguns, però ara em venen a la memòria els noms d’en Celso Mas, l’Andreu Malagelada, en Maurici Garcia; quan convenia, en Pepet Freixa; el magnífic Jaume Baus, l’Enric Tubert... i en Joan Olivas, que està en la línia de qualsevol d’ells quan atenyien els seus millors moments, perquè sap trobar el gest oportu i convertir l’expressió més innocent o la més desguitarrada, en una situació tan còmica i absurda com vulgueu, però en definitiva possible, verossímil, perquè és la que correspon al personatge que interpreta, o més ben dit, que crea i al qual dòna vida, en una dimensió estrictament pèrsonal

A principis de 1983 ens reunírem per veure si el personal es despertava. Ningú tenia interés a tornar a fer teatre per Pasqua. Al cap d’unes setmanes l’alegria tornà en un sopar a can Xavanet, però...no es parlà de tornar a reemprendre les actuacions. Seguíem gastant els diners que teníem com a fons en sopars i també en una altra sortida a Barcelona per contemplar l’exposició de Casas, la col.lecció de Cambó a la Virreina i a una representació de l’obra de Sagarra El cafè de la Marina. Més cap a l’estiu ens tornàrem a reunir per portar la comèdia Com s’enreda la troca pels envelats dels pobles de la comarca. Passada aquesta efervescència

estiuenca, el teatre només tingué unes breus representacions de l’obra de Pous i Pagés L’endemà de bodes que dirigí J.A. Tudela. I per Sant Martirià decidírem tornar a fer Don Gonzalo o l’orgull del gec ja que per problemes de repartiment no podíem fer l’obra que escollírem. L’obra de Llanas sempre era una solució. Ja ens la sabíem de memòria. Feia sis anys que l’havíem representat i només havíem de canviar un parell de personatges. Jo tornava a fer el Tòful per...almenys un centenar de vegades.

Dues representacions més i a esperar el Nadal amb Els Pastorets que seguien representant-se en castellà. Per primera vegada, la meva filla, Montse Olivas Recarens debutava com a maquilladora oficial del teatre banyolí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada