La Passió de Banyoles (6)
Una bona part del personal “passional” ja va
començar a “desapassionar-se” en el cinquè any de les representacions –1965-,
un any en què el crític gironí Joan Ribas
alertava del perill que se’ns acostava per aconseguir la continuïtat. Crec
interessant reproduir la crítica que d’Ecce
Homo va fer-ne l’entusiasta amant del teatre que sempre ha estat el gironí
Ribas. De les que jo conec, potser aquesta és la més encertada: “L’obra Ecce Homo té, al meu entendre, molta agilitat.
Anàvem a veure La Passió resignats a
aguantar un sermó de quatre hores, com sol ocòrrer normalment. I el temps ens
va passar volant, ja que el desenvolupament i desenllaç de les escenes és
ràpid, amb varietat de temes i personatges, sortint-se moltes vegades del
motlle evangèlic, cosa que li confereix originalitat, aconseguint-se que el
públic s’interessi per l’obra i no pugui preveure el que ha de passar cada
vegada que s’aixeca el teló. Molt encertades les intervencions en off. Tal vegada en alguna ocasió els
versos pronunciats es perden per al públic, però en els demés casos, aquestes
gravacions de la veu de Jesús i de la narració, fan viure més escenes i
paraules que es dissoldrien si fossin pronunciades a viva veu damunt l’escenari.
La posada en escena de La Passió de Banyoles, crec sincerament que ha assolit quant era
possible, en les condicions en què es desenvolupa. Sempre hi ha defectes a
polir, paràgrafs per matisar, efectes per aconseguir, però això entra ja en el
pla d’aquesta superació necessària que sens dubte ens oferiran els banyolins en
els propers anys. És evident que s’ha realitzat un esforç notable per
aconseguir sortir d’aquella primitiva forma de recitar teatre, que era costum
en els quadres escènics amateurs, a aquesta manera de “viure el teatre” que
s’estila a La Pasió.
Una menció especial mereixen els decorats de
Joan de Palau que, sense apartar-se
de la línia tradicional, confereixen el clima que precisa. Per al meu gust, el
millor és el que serveix de marc a l’escena d’Els pescadors, però en tots s’endevina la mà de l’artista i la
dedicació d’una persona entusiasta. Al costat d’ells destaquen diversos efectes i trucs escènics que en
determinats moments contribueixen a despertar l’interés dels espectadors. El
ciclorama dòna profunditat a les escenes que el requereixen. Quelcom difícil en
un escenari de tan reduides dimensions.
L’actuació és senzillament bona. El
personatge de Jesús –el més difícil de representar- s’aconsegueix mitjançant
una actuació sòbria, tancada; amb la millor intenció el text no li ha donat a
l’actor encarregat d’aquest difícil paper, moltes paragrafades, per evitar que
descobrim l’impossible de representar l’Home-Dèu damunt d’un escenari.
Juntament amb ell destaquen en els seus papers, Barrabàs, Judes, Sant Joan,
Sant Pere i Pilat. Menció a part mereixen les actrius, Maria, mare de Jesús, es
magníficament interpretada. També Maria de Magdala té molta qualitat en aquesta
actuació. Juntament a ells, hi ha bons actors encarregats de papers de menor
importància. Oblidar-los seria un error, ja que ells formen aquest clima de
l’obra, cosa que no s’aconseguiria amb unes quantes primeres figures destacades
treballant al costat dels “actors del muntó” per als papers secundaris. Els
fariseus, el Centurió, els apòstols, fins i tot algún personatge còmic,
s’emporten, al meu entendre, la majoria dels aplaudiments pel seu treball de
conjunt.
Un
amic, Josep Maria Capella, dirigeix La Passió de
Banyoles. Diré, senzillament, i sense afalacs inútils, que ha realitzat un bon
treball, que els personatges es mouen bé i donen expressió a les seves paraules
i gestos. Que la majoria de les escenes són dramàticament ben concebudes i
realitzades. En fi, que es nota la seva mà, I que li suggerim no deixi de
dedicar en anys succesius l’atenció que reclama una obra d’aquesta importància
El més important de La Passió de Banyoles és l’obstinació dels seus promotors en
portar-la a la cima, i la cordialitat i la col.laboració sincera que hem pogut
apreciar en tots ells. Hi ha possibilitats que surtin amb la seva. Des d’un
punt de vista analític, Banyoles i la seva Passió constitueixen un reclam per
l’atenció del públic català que pot engrandir-se ràpidament i situar-se en un
primer pla. Per això, i recollint l’experiència que m’ha tocat viure en altres
llocs, haig de dir que primer de tot és que aquest esperit de germanor no es
perdi per res. En les organitzacions de tipus cultural o artístic, solen
formar-se a la llarga tendències i grups oposats. Això és magnífic si condueix
a un diàleg obert que faci veure més clar els problemes comuns, però això és
nefast si es desencadena en suspicàcies, recels, decantaments i a vegades, fins
i tot, odis de tipus personal. Aquest és el perill més gran. I mentre tots els
seus components lluiten per evitar-ho, La
Passió de Banyoles seguirà assolint els ambiciosos objectius proposats”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada