EL SEGON FESTIVAL “NITS D’ART” (1)
El Patronat
Artístic del Cercle de Catòlics va presentar el II Festival Nits d’Art –15 i 16 d’agost de 1963- sota el patrocini
de la Diputació i Ajuntament de Girona, l’Ajuntament de Banyoles, i la
col.laboració d’Industrias Coromina S.A.. Davant de l’església de Sant Esteve,
a la plaça del Monestir, es va fer un Festival
de Cançons i Dances Catalanes, amb l’Esbart
Montserrat, Els Setze Jutges, Els
Quatre Gats, i el cantant Raimon.
A la revista Horizontes, Salvador Oliva i Rosa M. Vilanova ens feien veure la nova cara de la canço: “
Contrastant amb la música lleugera que envaeix els aparells de ràdio i
televisió, un grup d’intel.lectuals de Barcelona interpreten unes cançons que
ens reflexen les senzilles realitats de cada dia amb la llengua de la nostra
terra. Per tractar-se d’intel.lectuals es podria pensar que les cançons estan
destinades a una minoria. Ha succeit tot el contrari. Han desvetllat gran
curiositat i un veritable moviment d’adhesió popular. Així ho confirmen els èxits assolits en tots
els ambients. És molt probable que fins avui hagin estat
desconeguts per la majoria dels banyolins. Ells s’han donat a conèixer
personalment en cercles dissemblants de Barcelona, i concretament a la
Universitat. Els que hem tingut l’oportunitat d’escoltar-los vàrem creure
interessant fer-los arribar a Banyoles, suggerència que fou acollida amb molt
d’interés per part del Patronat del
Cercle de Catòlics. No dubtem que els banyolins sabran apreciar la gran
qualitat d’aquesta segona Nits d’Art,
en la que juntament amb Els Setze Jutges,
Els Quatre Gats i en Raimon veurem actuar una vegada més l’Esbart Montserrat (...) Certament avui
la majoria estem cansats de cançons traduides, d’una total falta de substància
en les lletres. Era d’esperar una renovació, i ens pot enorgullir que sigui a
Catalunya on sorgeix aquesta nova onada amb empenta i bon gust, ressuscitant
uns valors musicals gairebé oblidats i creant-ne de nous.
“ AIXEQUEM LA NOVA VEU I ALEGREM L’ANTIGA
TERRA. diu Espinàs, per fugir d’una
generació amanerada per un excès d’estrangerització. El seu ideal és que sigui
a cada poble on es plasmi en cançons el reflexe de la llur societat.
Aconseguint així l’arrelament cada vegada més ferm entre l’home i la seva
terra”
Em mateix Salvador Oliva ens feia la crítica d’aquesta actuació en el número
de Horizontes de la segona quinzena
d’agost: “Els Quatre Gats ens
oferiren blues, rocks i algun que altre twist. Aquests xicots volen conrear
–perquè no?- el ballable català, malgrat a voltes ho facin valent-se de
traduccions. (...) Els Setze Jutges,
que només són set, van estar representats aquó per Francesc Pi de la Serra i Xavier Elíes. Ens van alegrar molltíssim,
son els “jutges” més joves i podem dir que són uns poetes que han sorgit de la
cançó. Ironía i sàtires untades de sentiment. (...) Ens van agradar Les portes, El sr. Batista, L’home del
carrer i Els faritzeus, per part d’en Francesc. El despreocupat, Encara que és negra nit i Sóc cristià, per part
d’en Xavier (...). Raimon va ser el
crit de la nit. Les seves cançons tenen el poder de desvetllar els adormits. Raimon no pot ser escoltat amb
indiferència. O entusiasma o molesta. La seva sinceritat és patètica. Allà hi
viu tota la palpitació de l’adolescència erigida en crit, afirmació o
interrogant. La seva música té influència Blue. Pero també força interioritzada
i personal, com els seus companys “jutges”. Ens va cantar Al
vent, Som, A clops, Digues no, La pedra, Disset anys i un poema de Salvador Espriu, musicat per ell (...)
“La segona part fou a càrrec de l’Esbart Montserrat. Nosaltres encara l’enyorem en les altres
ocasions que va venir a Banyoles. Malgrat les dificultats, incloïda la cobla,
va sortir-se’n discretament bé. Els dansaires anaven forçats, fins que ho
interpretaren al piano. Malgrat fos desafinat, tothom ho preferí a la cobla. L’Esbart Montserrat tingué un gran encert
al seguir els camins de l’Esbart
Verdaguer quan aquest es decidí a interpretar la cosa tradicional per
mètodes actuals. Aquest sembla el camí definitiu que pren el ballet català.
Almenys aquest fou l’acord entre els “grans” del ballet amb motiu del festival
català que tingué lloc a París el dia 18 d’agost del 1963. L’espectacle en
general fou de l’agrat del públic, especialment de la joventut, cosa que cal
tenir en compte”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada