dilluns, 2 de desembre del 2013

Dècada anys 60 (XII)


La Passió de Banyoles (4)

 

El més important de La Passió de Banyoles és el fet mateix de la seva posada en marxa, partint de zero, habilitant l’escenari, pintant els decorats, escrivint el llibre, confeccionant el vestuari, assajant l’obra i acurant tots els detalls fins arribar a l’estrena. Una empresa d’envergadura magna, portada amb impuls tan formidable que no seria pecar d’optimisme exagerat augurar per a un futur no llunyà un important lloc en el palmarés d’aquesta tradició teatral religiosa de nostra terra”.

Hi havia entusiasme en el personal de La Passió. Les crítiques totes eren favorables i la ciutat vibrava enlluernada en veure l’apassionament possessionat pels “passionaris” del teatre del Cercle de Catòlics. L’any següent –1963- aumentava el nombre de representacions i s’ampliava l’obra estrenant-se set quadres més, afegits per a donar una major continuïtat i agilitat. Amb L’exasperació de Judes s’aconseguia una perfecció de llum i color en un nou decorat realista del sòrdid cau de Judes, amb una sorprenent transparència en la que es veia la comdemna de Jesús.; Perquè?, també en l’habitatge de Judes ens demostrava els encerts que hi havia hagut en alguns canvis de papers, ja que en aquest quadre es va poder escoltar una bona matisació en les veus de dos actors de classe; Jesús i els infants, breu i concís, mostrant-nos el contrast de dues belles escenes: tendre i dolça la dels nens i de fonda emoció la del Miracle del llebrós; Presència infinita, quadre renovat, amb un bell decorat del pati de la casa de la Verge Maria, amb un excel.lent moment impregnat d’emoció: el comiat silenciós de Jesús i Maria; Covardia, Pescadors i La mort de l’Home completaven la llista dels nous quadres, si bé també van millorar els canvis introduïts en alguns altres, com El Sermó de la Muntanya, Pilat i Crucifixió, aquest darrer, d’un impressionant realisme aconseguit pel mestratge dels actors i per l’ambició i eficaç joc de llums que permetia impressionar una gran tormenta sobre el fons del ciclorama.

En aquell segon any el total de personatges que es van veure en l’obra van ser 110, donant-se la coincidència que el nombre de persones mobilitzades per a les representacions també foren 110, separats en 75 actuants i 35 de personal interior.

A l’any següent –1964- les representacions de La Passió posseïen un ritme i una qualitat extraordinàries. Havia agafat totalment les regnes de la direcció en Josep Maria Capella, periodista, director del Quadre Escènic de Ràdio Gerona i del de La Salle, a més de co-autor –amb Narcís Jordi Aragó, de l’obra La llum de la veritat, és a dir de La Passió de Girona. Quan Joan de Palau va dir-li si ens podia donar un nou cop de mà en la direcció s’hi va il.lusionar enormement. Capella ja havia solucionat els problemes en la direcció d’alguns quadres de masses, però fins el segon any no va poder veure totalment la representació. Va produir-li un bon impacte, coneixia l’obra, el personal i l’ambient. El primer objectiu que es va proposar va ser el de perfeccionar la dicció. Es proposava arribar a la naturalitat, que els papers es visquessin més que es representessin. A part de les seves qualitats reconeixia que en l’obra hi havia certes dificultats, com el vers i la prosa alternats, si bé procuraria que es superessin amb bona voluntat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada