LES NITS D’ART (2)
(Primer festival davant de l’església de Por queres)
Quan es van encendre els llums, la façana
romànica i els xiprès que flanquejaven l’església enlluernaven
d’esplendorositat. Començava la representació de La Consueta de Sant Jordi. Els espectadors s’estranyaven i es
preguntaven que seria això de la Consueta. S’havia d’aclarir que el terme
Consueta, indica, de primer antuvi “coses acostumades, funcions sagrades fetes
de consuetud”, i passà més tard a indicar la mateixa representació. Equival,
doncs, en aquest cas, a la denominació de “misteri” o a la castellana “auto”.
La que es representava tenia per tema la victória de Sant Jordi sobre el drac.
El criteri que es va seguir per l’adaptació de l’obra, segons Modest Prats “·es pot resumir en aquesta
fòrmula negativa: evitar el pur arqueologisme. No s’ha intentat, de cap manera,
fer una representació per a ús de filòlegs i esperits refinats, Hi ha una
lleugera modernització de la llengua,
hem suprimit algunes de les aparicions del drac que podrien semblar
grotesques. Hem volgut fer d’aquesta consueta una cosa viva, un impacte eficaç
en l’ànim de l’espectador del segle XX, com, indubtablement, ho fou per
l’espectador del segle XIV. En el que hem tingut un criteri més rigurós ha
estat en la part cantada. Una música que senyala l’autor i, actualment, és
introbable, l’hem substituit per una tonada popular del segle XIII que el P.
Cocagnac ha descobert recentment al Rosselló”.
Una representació molt digne que jo recordo
especialment dos passatges per a l’anècdota: l’arribada del cavaller Sant
Jordi, que enfilava la carretera damunt del seu cavall i frenava de cop el trot
en veure tanta gent a l’esplanada. La bèstia es va espantar i aixecà les potes
del davant, amb el conseqüient sobresalt dels espectadors de les primeres
files. Sort es va tenir d’una persona especialista en arranjar els problemes
que sorgien entre els espectadors de les representacions a l’aire lliure: Com
havia fet uns anys abans, sortint a encendre el foc en la representació de Medea a la vora de l’estany, també sortí
aquesta vegada per evitar accidents, agafant per les relles el cavall de Sant
Jordi i apartant-.lo cap a un costat. Aquell home es mereixeria tot un
homenatge; era en Joaquim Congost,
conegut popularment com en Quim de la
Brigada de l’Ajuntament.
El que estava indignat era “el cavaller Sant
Jordi”, qui, amb penes i treballs va poder baixar del cavall. Evidentment que,
per encarnar el personatge s’havia d’escollir una persona que sabés muntar un
cavall, i en el grup teatral només teníem un actor-genet, era en Miquel Fèlez, qui, un cop curat de l’espant
va poder traspassar la portalada de l’església , que s’obrí en una mostra
d’espectacularitat amb una lluminària com no s’havia vist mai en aquell temple.
Travessant el passadís del mig, el cavaller Sant Jordi va arribar davant
l’altar on l’esperava la seva promesa. Un acabament ple d’esplendorositat que
va entusiasmar a tots els espectadors.
A la segona part es presentava l’Agrupació Polifònica de Banyoles després
dels seus èxits aconseguits a diverses audicions a La Bisbal,, Círcol Olotí,
Associació de Música d’Olot, Figueres, Tortellà, Palafrugell i darrerament a
l’església de Sant Pere de Ceret, alternant amb l’expert concertista, Rafael Tapiola. Sota la direcció de Manuel Saderra i Puigferrer
s’interpretaren obres de Bach, Schubert. Txakovski, Mozart, Jusly i Mendelshon.
La premsa va destacar l’èxit d’aquest I
Festival Nits d’Art reconeixent que un marc tan adequat com el de
l’església romànica de Porqueres “con las
quietas y plateadas aguas del lago a sus pies, vetustos vestigios, cipreses que
la flanquean y el magnífico paisaje que desde este montículo se presenta al que
contempla por primera o enésima vez, no lo tienen todas las poblaciones, y ese
don de”. Dios, ha sabido ser aprovechado con dignidad, lo que equivale a decir
con acierto.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada