La Passió de Banyoles (7)
No van ésser suspicàcies ni recels, ni
odis personals els que van fer que La
Passió anés poc a poc a la deriva. Aquell any 1965, l’encarregat de
personal ja va començar a tenir problemes. Els enemics de La Passió van ser dos: el cotxe i la televisió. Jo procurava fer “miracles” per salvar situacions
que es donaven quan algú em venia a dir: “Joan, diumenge vinent no podré venir
perquè...”. I es donava qualsevol excusa, però tots sabíem que els
“passionaris” que se n’anaven desentenent era perquè el “diumenge vinent”
sortirien amb les seves famílies a donar un tomb amb els seus quatre rodes
acabats d’estrenar. I jo, ben tranquil, no em molestava per res perquè sabia
que sempre hi havia algun o altre que podria suplir els personatges. El jove Martirià Coll era un d’aquests que es
sabien tots els papers i si convenia podia ésser el suplent, fins i tot, dels
protagonistes de l’obra. En Martirià personificava el personatge de Pilat.
Potser aquelles seves interpretacions van ésser els primers engrescaments per a
la seva formació com a bon actor, ja que en un pròxim futur s’integraria en un
Grup on ell mateix personificaria herois semidéus d’un teatre clàssic que
portaria en actuacions a les ruïnes d’Empúries i en altres indrets, gairebé
sempre a l’aire lliure, de la província de Girona.
La caiguda de La Passió va començar quan gairebé tots els actuants estrenaren
cotxes. Allò era una novetat, i a la primavera feia il.lusió sortir a passar
les tardes i conèixer llocs i poblacions de les que fins aleshores eren
inasequibles. S’havia de conèixer món, el nostre món, el petit món de la nostra
Catalunya que descobriríem en els nostres vehicles.. “Joan, no puc venir”,
“Joan, diumenge seré fora”, Joan per aquí, Joan per allà, sempre el mateix: “No
puc venir, no puc venir, seré fora...” I en Martirià
Coll i alguns altres anaven fent els papers de La Passió. També s’hi refeia doblant papers un jovenet que va
tenir una gran alegria el dia que li vaig donar un paper d’un personatge mut:
només havia de travessar l’escena carregat amb una àmfora. Era el nen del
carter, es deia Joan Solana i parlava
papissot. Vaig veure que tenia molta afició quan vociferava esvalotat entremig
del poble jueu esgargamellant-se cridant: Barrabàzz!!, Barràbazz!!. Vam
donar-li una altra oportunitat per cridar més pausadament en l’escena d’Els pescadors on havia d’estirar la
xarxa dient: “Dòna més, dòna més” convertit en un “Dòna méx, dòna méz”. El
director, Josep M. Capella, ens digue alarmat: “M’heu tret
el jove que feia aquest personatge perquè parlava a borbolls, i ara me’n porteu
un de papissot!”. Sortosament, però, el noiet de l’àmfora i la xarxa, amb el
temps aprendria a parlar tan bé que arribaria a ser professor de Literatura,
alcalde de Banyoles i actor i director de la Companyia del Teatre Municipal, un teatre que ell mateix
planejaria, maquinaria i estrenaria trenta anys després en uns moments en què
Banyoles no disposava de cap local de teatre.
En una de les crítiques aparegudes al diari Los Sitios de Gerona es deia que el
paper de Jesús l’interpretava Joan Olivas,
però el cert és que el crític –Gil
Bonancia- es va equivocar de nom, perquè el personatge el va fer el meu
germà, Xavier. Era el Jesús suplent, ja que es combinaven les actuacions. El
primer Jesús va ser Jesús Barba; el
segon, el seu germà, Lluis Barba, i
el suplent, en Xavier Olivas. Va ser
un Jesús més ben plantat que els Barba, ja que era molt alt d’estatura, fins al
punt que les mans li sortien de la creu, i es va haver d’allargar el travesser.
En Xavier tenia molta acceptació amb les noies forasteres que assistien a les
representacions de La Passió. Moltes
l’esperaven a la sortida per a parlar amb ell i li demanaven signatures
d’autògrafs. Segurament que ha signat més autògrafs ell amb aquelles funcions
que no pas jo amb tots els meus seixanta anys d’actor afeccionat. En una de les
darreres representacions, en Xavier va fer una mala caiguda en el quadre de la Via Dolorosa: en caure per tercera
vegada es va lesionar un genoll i l’hagueren d’intervenir. Va ser el primer i
únic accident de La Passió, i
sortosament no va ser molt greu. Aquest va ser el motiu perquè en Xavier deixés
d’apassionar-se amb La Passió, i
gràcies a Déu, l’any següent va tornar a ser actiu en l’afició que li agradava
més: l’esport del bàsquet.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada