La Passió de Banyoles (11)
El segon afegitó és en el quadre de Pilat, després de la comdemna de Jesús.
El procurador de Roma, sol, en els primers esglaons de l’escalinata, en un
darrer dubte, com volent aturar els faritzeus i desfer el que no té remei, és
sorprés per la seva dona, Clàudia, qui, des de dalt dels esglaons l’increpa:
CLÀUDIA.- Covard! Covard!
PILAT.- (amb un
surt) Què?... Què vols, Clàudia?
CLÀUDIA.- Et dius un home fort, i vetaquí que la sola amenaça
d’un jueu...
PILAT.- (la interromp, irritat) Calla!
CLÀUDIA.- És aquest el goig que m’havies
promés? He vingut, jo, en persona, a demanar-te, no una gràcia, si no és la
gràcia d’un Home sant, a qui avui he vist per primera vegada; no que em fessin
una ofrena, si no és l’ofrena d’una vida que no et pertanyia i de la que no
podies dispsar.
PILAT.- (volent-se
justificar) Has sentit el poble: és enemic del Cèsar.
CLÀUDIA.- He sentit la canalla jueva. I tu,
governador de Roma, t’has deixat imposar.
PILAT.- No podia fer altra cosa... Estava a
les seves mans... Tu saps que Herodes Antipes m’odia; qualsevol excusa li seria
bona per fer-me perdre el càrrec.
CLÀUDIA.- (incrèdula) I pel càrrec has negat el que jo et demanava? I pel
càrrec no dubtes en sacrificar un Home innocent?
PILAT.- No es més que un galileu...
CLÀUDIA.- És un Home! i les lleis s’han fet per a
tothom.
PILAT.- Ha sigut una
trampa. Jo esperava una altra cosa. Però Caifàs se’n farà les dents, t’ho
asseguro!
CLÀUDIA.- (amb
fàstic) Governador!... Covard!...
PILAT.- (no s’atreveix a seguir-la) Clàudia!
CLÀUDIA.-
(en arribar a dalt, es gira, i a mitja veu, com escopint la paraula, diu encara.) Covard!... (marxa)
PILAT.- (estupefacte),
no sabent que fer) Clàudia!, Clàudia! (puja
un escaló només) Clàudia! CANVI
I seguidament, un nou Quadre a casa de la
Verge, on hi veiem Maria agenollada a terra, recolzant els braços sobre un
tamboret. Està dolorida, en actitud de pregar. Entra Pere descompost. Resta un
moment sense saber com donar la mala nova de que és portador:
COVARDIA
PERE.- Maria... (La Verge aixeca el cap i el contempla sense respondre). Maria (amb un arranc) Si sabessis com voldria
arrancar-me la llengua per tal de no donar-te aquesta mala nova!... Si
sabessis...! La terra, la terra voldria que em cobrís per no haver sabut
defensar-lo... I jo, jo que volia
fer-m’hi amb l’espasa i amb les ungles i amb les dents... No demano el teu
perdó, Maria...Tres vegades, Déu meu, tres vegades l’he negat... I Ell estava
pres... (el plor l’ofega) i m’ha
mirat, tan endins, tan endins... I he fugit..., he corregut a amagar-me, com el
més miserable cuc de la terra...Tenia por, una por abjecte i vergonyosa..., la
por de la covardia...Tu no comprens, no pots saber aquest rosec rabiós que
sento dintre meu... (Pausa. Contenint-se)
Els seus enemics han triomfat, Maria... per damunt de la llei, per damunt de la
justícia, per damunt del dret diví i humà..., i va a la creu..., a la creu!...
Si jo pogués anar-hi en el seu lloc... Ho desitjo! Ho desitjo! (quan ha dit “I va a la creu”, Maria, amb un
estremiment de tot el cos, ha abatut el cap, amagant la cara entre els braços).
(Entren Magdalena i Brigida. Coneixen ja la sentència)
PERE.- No, Magdalena;
no em miris als ulls... Els covards amaguen la cara i voldria que cent braces
d’aigua els cobrissin per sempre.
MAGDALENA.- L’has
deixat sol...
BIRGITA.- L’hi ha deixat ell i els altres,
tants com eren a fer-li costat, i ni un sol gest de protesta, ni un crit
d’indignació, ni una sola veu que s’alcés davant dels jutges per a dirlos,
decidida i amb orgull: “jutges d’iniquïtat; venals sacerdots de Jerusalem, que
sabeu vendre-us al diable quan el diable us dòna riquesa i honors: preneu també
la meva vida; jo l’havia perduda, feia quatre dies! i Ell, Ell me l’ha tornada!
La meva vida no és meva”. Li pertany! Preneu-la també... (esclata en un plor) Oh, Llàtzer, Llàtzer!... Per què no has...?
PERE.- No..., no és això... Què podia fer-hi
Llàtzer? Era jo; era el batisser de la
colla el que ho havia d’impedir; el que no es cansava de repetir-li a Jesús que
sabria defensar-lo fins a la mort i ja veia... el cor se m’ha tornat petit i
se’m doblaven els genolls, de por, de covardia... Ni a Judes, ni a Judes
l’he... (Al sentir aquest nom, la Verge
sent com una sacsejada que li fa aixecar vivament el cap; però de seguida
s’aclofa de nou, més vençuda encara, més indefensa, més desemparada. Pere, per
la seva banda, sent de cop una violenta i rabiosa reacció). Judes...!
MAGDALENA.- Què vols dir? Judes de
Keriot?...
PERE.- Calla! Mai
més tornis a posar-te aquest nom a la boca, que te l’embrutaria com una grapada
de fang! (anant-se’n, amb ràbia
continguda i mig plorant) Judes de Keriot, un dels dotze, que s’ha regirat
contra el Mestre com una bèstia acorralada!... (Surt)
Seguia el quadre
plàstic amb les tres dones per enllaçar ja amb el carrer de Jerusalem en el
quadre de La Via Dolorosa.
Una via dolorosa
que també seguia el Patronat de La Passió
que no preveia un final sense ressurrecció, si bé els responsables no es
van adormir del tot ja que durant aquells anys “passionals”, en arribar els
estius, Joan de Palau va engrescar
als més actius components del grup teatral sorgit de La Passió per posar en marxa un dels actes culturals més importants
d’aquella època: unes representacions teatrals i musicals a l’aire lliure en
els llocs més emblemàtics de la ciutat. Va ser en aquella dècada quan van
sorgir les Nits d’Art.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada