FREDERIC COROMINAS I EL TEATRE
(Fragments sobre teatre de l’article
Les passions del sr. Frederic Corominas, per Joan Solana. Revista El Bagant)
“Quan jo era
estudiant, vaig anar a can Catòlics. Disfrutava veient-hi els assaigs. Una
vegada, en Pepet Freixa em va dir: “T’agradaria fer teatre?”. Si!. I em va fer
una prova, em va donar un llibre perquè me’n llegís una pàgina i ho digués
després, més o menys de memòria. Li va agradar: “Va bé, va bé”.Vàrem fer una
secció de joves on hi havia en Francisquet Figueres, en Siset carnisser –que era
el que ens dirigia-, en Miquel Buixó, en Josep Tremoleda, en Jofre i d’altres.
Feiem teatre tots els diumenges, una obra nova cada setmana. Un any vàrem fer
dues sessions durant tot un hivern. Una a Rabós a la tarda i una altra aquí, a
la nit. Fèiem servir un taxi per anar i venir. Al final de la “temporada” vàrem
tenir quatre pessetes de benefici i això que vàrem omplir sempre. El programa
solia consistir en una obra i una improvisació.
Érem nois, aixó sí. Aleshores era un pecat
estar nois i noies dalt d’un escenari. Una vegada, aquí, als Catòlics, en Buixó
va dir en una de les improvisacions: “Ai, les costelles de la Costello!” –estava
de moda l’actriu Dolores Costello- i es
va sentir la veu d’en Siset carnisser cridant: “Això és immoral!, Teló, teló!”
Assajàvem tots els dies de la setmana. No ens
apreníem pas els papers al peu de la lletra, ens refiàvem molt de l’apuntador i
de la improvisació. De vegades ens entusiasmàvem i xerràvem sense parar. El
problema era pel que havia d’entrar tot darrera.
Segurament que en l’ambient acollidor i íntim
de les converses d’abans d’anar a dormir, la família s’alegrava de les
capacitats teatrals d’en Frederic, però continuava preguntant-se: que farà quan
serà gran.
A Banyoles, les diversions dels vailets de la
segona dècada del segle tenien tres àmbits; qualsevol camp on es pogués jugar a
pilota ,l‘estany –per a passejar-s’hi o per a barquejar-hi, i el cinema. Només
en feien els diumenges i els petits tenien sempre el dilema de si anar al
teatre Principal, can Vasallo, o bé al cinema Modern –ca l’Enriquet-. Als grans
no se’ls presentava aquesta disjuntiva: a la tarda anaven a un i a la nit a l’altre.
(...) Quan va
començar la dècada dels trenta en Frederic Corominas era un mestre jove. Quan
va començar la dels vuitanta es va retirar. Cinquanta anys.Segurament que el
senyor Frederic, quan es va casar, va pensar que una de les afeccions a la qual
hauria de renunciar seria el teatre: a la seva senyora no li agradava. I,
efectivament durant gairebé trenta anys es va limitar a anar a veure alguna
obra i poca cosa més.
A la dècada
dels anys 50 es va trobar amb tot el fervor banyolí per la Passió.:”Quan m’ho
varen dir, jo no n’havia vist mai cap i els deia: Carai! Com voleu que us ho
escrigui si no sé com va. Em varen portar
a veure les d’Olesa i Esparraguera. A partir d’allò vaig fer una cosa
completament diferent però seguint els cànons del gènere. Aquelles eren
completament en vers, a mi em varen semblar massa feixugues. Jo vaig combinar
el vers i la prosa i les escenes que allà em van semblar pesades, aquí les vaig
fer mudes. Per exemple, la desesperació de Judes. Ells feien un monòleg
inacabable. Aquí la vàrem fer muda amb un subratllament musical.
Vaig quedar sorprés de la quantitat de gent
que s’hi apuntava. Jo els deia: Mireu, me’n surten almenys seixanta que parlen;
i em responien: “per això no es preocupi”. Jo no sé d’on sortien.
De tot el que vaig escriure, hi ha dues
escenes que m’agraden molt. Una, entre Magdalena i Barrabàs:
BARRABAS. (...) Perquè aquesta pruïja
de seguir-lo a tot arreu com una noia tímida i vergonyosa fins a l’absurd?
MAGDALENA. Ja sé que aquest sentiment
no m’escau i que tothom en faria mofa. Però tu no ho faràs. Ets un bon amic i
saps la meva lluita constant contra mi mateixa. La gent diu que porto set
diables dintre meu, i deu ésser veritat, perquè si bé no puc deixar d’anar
onsevulga que vagi aquest home, també l’odio fins a la mortI, vull i no puc
desprendre`’m de les joies –les meves i les dels altres- que avui i cada dia
són producte d’una venda que sento inflamant i que alhora és tot el meu orgull.
I voldria que tothom fos feliç, i esclafaria si pogués tots aquells que en són
més que jo.
BARRABÀS. Quan més t’esforces en
riure, quan més sembles una deliciosa esbojarrada, és quan acabes amb un plor.
Si, tot això he vist i tot això em diu que has tornat al poc seny d’una nena de
quinze anys.
MAGDALENA. No; no es ben bé com dius.
És...una cosa diferent
BARRABAS.- Magdalena; la més cobejada
i la menys escrupulosa de les dones; la més noble i la més invilida; que saps compartir
plaers i sentiments i oferir la casa a un centurió, quan acabaves d’oferir-me-la
a mi, el que més odia els romans i el que més és odiat per ells.
MAGDALENA. Aquesta sóc jo (...)
L’altra. Una escena de Maria i alguns
deixebles on hi vaig col.locar un fragment d’un poema que m’havien premiat als
Jocs Florals de Girona. Es feia en off; la Maria Colomer el recitava molt bé:
“Flaire inconsútil de les flors
boscanes, /emmallada del bleix de tantes nits,/ que perfumes la veu de les
fontanes/ i amoixes, empresones els sentits,/ quin auri serafí, quina donzella/
de riure lluminós i esguard serè/ oblida al fons de qualsevol poncella/ la
gràcia palpitant del seu alè/
Sospirava un brot humil de floravia:
/ Maria
(...)
FREDERIC COROMINAS.
Amable, nerviós, visceral, gesticulador, emfàtic. Senzill, eclèctic, irònic,
apassionat.
(La casualitat m’ha portat a transcriure aquestes ratlles
pocs dies després de que Frederic Corominas ens hagués deixat. Ha mort a
Banyoles a l’edat de 104 anys. Érem bons amics. En pau reposi)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada