MASSA TEMPS SENSE PIANO
Una fita important del Grup de Teatre
del Cercle (Article de Jaume Farriol a Revista de
Banyoles)
Heus ací un títol que suggereix, que mou a
comparacions més o menys ben intencionades. El Grup de teatre havia viscut
“massa temps sense piano”, Havia fet un teatre amable, divertit, sense cap mena
de complicació ideològica, Anar a veure el grup era anar a passar una bona
estona. I cal dir-ho, sense cap mena de segones intencions. Perquè els
resultats obtinguts fins avui han estat notables: teatres plens de gom a gom,
cua per agafar entrades, disgustos a plerets per manca d’ubicació. Probablement
un fet d’aquesta categoria solament ha estat assolit, a un altre nivell, per la
famosa Trinca. O sigui que el fenòmen “Grup de Teatre”, mereix un estudi molt
seriós de com es pot arribar a tota mena de públics i de com es pot recuperar
per al teatre, els nivells populars que semblaven definitivament perduts.
Hi havia però un retret, i si m’apureu un
dubte. Un dubte –que n’estic segur- havia preocupat els mateixos comediants.
Calia continuar sempre en la mateixa línia?, calia, per assegurar la
satisfacció del respectable, repetir “Els sis corders de Blanes” o “’L’orgull
del gec” fins a l’infinit?, Jo suposo que més d’una vegada havien sentit el
retret de no haver-se embrancat en aventures de més volada. Sense cap menyspreu
per les obres esmentades, era necessari un cop de timó –“paraula de
Tarradellas!” per assolir altres cotes teatrals de més envergadura.
I el cop – de timó, s’entén- s’ha donat-
“Massa temps sense piano” és una obra difícil. No sols per l’obscuritat aparent
d’un text escrit en temps de censures rigoroses, sinó per la complicació del
muntatge i la gens fàcil simbiosi entre la profunditat del text i
l’esperpèntica acció que l’embolcalla. Era una escomesa difícil i, val a
dir-ho, segons com hagués anat la cosa, no escriuria aquestes línies. A
vegades, més val la paraula que es calla que la que es diu.
El Grup de Teatre ha assolit, amb aquesta
obra, una de les fites més importants de la seva important trajectòria. Ha
desenvolupat l’obra amb molta sensibilitat i amb un desplegament de mitjans
realment meritori. L’acció, que era perillosament carregada de simbolismes,
s’ha humanitzat. El públic ha viscut les aventures i desventures de donya Victòria i tot el seu
entorn amb la mateixa naturalitat amb què hagués viscut un drama rural. Vull
dir que tant l’obra com la interpretació, com el muntatge teatral, han assolit
tots els objectius imaginables: han comunicat l’idea al públic, li han tramés
un missatge, l’han captivat, I l’han divertit. No es pot demanar més.
Maria Colomer ha fet una Victòria,
esplèndida. Sòbria en el gest, ha incorporat un personatge d’opereta i l’ha
passejat per l’escenari amb la lleugeresa d’una ploma. Em sembla que es pot
apuntar aquest paper a la llista dels que porta interpretats, com un dels més
aconseguits. L’Enric Tubert ho tenia fàcil. El mariscal de les medalles és un
personatge retallat, precís: enravenat, presumptuós, patètic. L’Enric l’ha brodat,
l’ha “vestit” divinament. Molt bé. Mereix un elogi especial en Jaume Oller. Els
narradors no solen ser personatges ni massa fàcils, ni massa difícils: solen
ser, més aviat, impersonals. Ell ha conduït el fil narratiu amb un monòleg
amable. Ha participat al públic les seves confidencies. Se l’ha fet seu.
La diguem-ne segona generació d’actors, Enric
Tubert junior, la Glòria Cunill i en Ferran Barba, no han pas quedat endarrera.
Seria difícil destacar-ne algun. Han lluit el paper amb una naturalitat
absoluta. El paper de la Glòria Cunill, el més dramàtic de l’obra, ha estat
portat amb elegància. Sense estridències. En Ferran Barba ha estat a l’altura
de la seva parella sense caure en fàcils afectacions. L’Enric Tubert jr. ha
construït un personatge que, en l’obra, sortí una mica desdibuixat. Ha fet un Perico
de pel.licula espanyola dels anys seixanta, que ja és dir.
L’Elionor Puig ha fet de minyona. Molt bé,
també. De tot el que podia donar el text, ella n’ha tret el suc. Josep A. Tudela
ha dit –no podia fer pas més- el seu paper amb força, amb contundència.
I deixo per al final en Joan Olivas. A l’hora
de fer la crítica de la seva actuació, hom sent una certa perplexitat. Olivas
ha convertit en Joan Mut en l’Harpo dels germans Marx, en una interpretacio que
es pot qualificar d’absolutament magistral. Voleu que escrigui la paraiula?. Doncs,
l’escriuré: genial. Mès que provocar la rialla del públic, l’ha arrencat. L’ha
sacsejat amb els seus “gags”, l’ha dominat amb una soltura i “savoir faire”
excepcionals. I, malgrat tot, un es pregunta si era ben bé això el que l’obra
demanava. En Joan Mut era un dels personatges que podien provocar més al
públic: fer-lo riure i fer-lo pensar. Possiblement, en la versió de Joan Olivas,
tot es queda en el riure. De totes formes, repeteixo, la interpretació ha estat
excepcional.
En fi, felicitacions al grup de teatre. Ells
que són capaços de repetir el miracle dels pans i els peixos i omplen els
locals, ho han fet ara, en bona llei: fent riure i fent pensar. Bona feina.
I no cal dir que, el muntatge, ha estat
impecable. Professional. S’endevina, darrera les cortines i focus, una
quantitat indeterminada de Tuberts. La “saga” dels Tuberts comença a ser un fet
a tenir en compte al panorama teatral de Banyoles.
He fet servir una paraula:professional. Em
sembla que aquest és el millor elogi que es pot fer del Grup de Teatre. Són a
la línia divisòria exacte entre l’amateur i el professional. Comença a ser
difícil distingir per on es mouen. En tot cas, per considerar-los
“professionals”, han de polir algunes falles de llenguatge –alguns “menos” i
semblants- que, si bé a “casa” passen, a fora el podrien deslluir tota la resta
del seu brillantíssim treball.
(Revista de Banyoles, 15 maig 1982,
num. 61o. Hi ha quatre fotografies)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada