Grup
Atel.lana - 1982
DE PETITS ERRORS A PETITS ENCERTS
(Fragments de
la crònica de Joan Solana a la revista El Bagant)
El grup Atel.lana, renovat, va presentar al
públic –fonamentalment jove- que omplia la platea del teatre del Cercle de
Catòlics una versió de Els Mites de Bagot de Xavier Romeu.
El muntatge tè la dignitat que confereixen
per una banda l’evidència d’un treball continuat durant molt temps de
preparació; de discussió del text al voltant d’una taula o de prova de les
diferents opcions damunt l’escenari, i per altra banda la tensió i les ganes
d’agradar d’uns actors que varen voler jugar-s’ho tot a l’acte de la
representació.
L’espectacle és interessant per la
suggestivilitat plàstica d’algunes escenes,(la introducció, el joc amb l’ombra
en el moment del poema), per la compenetració interpretativa i pels
subratllaments musicals d’alguns silencis dels actors (...) L’espai escènic és
simple: una cortina negra tanca els laterals i el fons, amb l’excepció d’un rectangle
on es projecten les diapositives. Només dos objectes damunt l’escenari: dos
daus. El canvi de les cadires, proposades per Xavier Romeu, pels daus és un
encert d’aquest muntatge. Els personatges diuen que volen jugar amb
ells¸s’estableix un constant paral.lelisme entre aquesta voluntat i el que els
objectes representen.
(...) El so es compagina a la perfecció amb
els moments que ha de potenciar. Ben gravat i ric en matisos. El vestuari és
tan simple com l’espai. Tots els actors van en mitges negres. La majoria duen
samarretes de colors, El joc de colors que podria haver estat interessant queda
totalment diluït per la poca llum, per un maquillatge poc ric i per la poca vivesa
dels propis colors.
En general la interpretació té un bon nivell.
Els actors diuen bé el català (en alguns moments hi ha una cantarella que s’hauria
de corregir), es compenetren perfectament i demostren l’organització prèvia
dels moviments (sobretot en les composicions de grups). Hi ha moments
especialment brillants, D’altres no ho són tant; la causa principal l’hem de
buscar en l’excessiva afectació dels actors que, penso que equivocadament,
volen trascendentalitzar allò que diuen.
El text. Ja
hem dit que l’espectacle està basat en el text Els mites de Bagot. L’han
modificat i li han afegit una introducció i un final. Tot plegat, com diuen en
el programa, vol ser una crítica a “una societat de la qual formem part tots”. Aquesta
crítica no és directa, sinó a tavés d’una paràbola: uns nois volen jugar a
abastar el sostre –ho volen fer perquè són amics- posant un dau damunt de l’altre,
però resulta que això està prohibit. L’obra presenta els succesius fracasos del
protagonista, Bagot, i les fugides dels seus amics fins que es queda sol i vençut.
Des del meu punt de vista el text s’ha fet
vell. Em penso que no té cap incidencia en el públic d’avui dia. (...)
Els mites de
Bagot, ple de petits encerts i de petits errors no és un espectacle perfecte,
però sí que és digne. Aconsegueixen de comunicar amb el públic mitjançant la
seva il.lusió de fer-ho bé, cosa a la qual no s’arriba quan s’escull un camí
massa fàcil, quan el grup es considera a un nivell superior al del públic o quan
la representació és el preu que s’ha de pagar per cobrar una subvenció. I
recordem que si una representació no és un acte de comunicació d’uns actors amb
uns espectadors, és una estafa.
(Text complet publicat a El Bagant. Desembre
1982)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada