UN PAS ENDAVANT
“Massa temps sense piano”. Comentari
crític de Francesc Feliu a la revista El Bagant- Maig 1982)
Feia temps que esperava que l’Agrupació Teatral
del Cercle donés un pas endavant en la seva producció teatral. Pensava, penso
encara, que al grup hi ha persones prou capacitades per representar una obra de
més qualitat que no pas els sainets amb els quals s’havia presentat fins ara, i
que comencen a resultar-me repetitius i avorrits. Han calgut cinc anys i onze
obres perquè l’Agrupació es decidís -encara que timidament- ha sortir del
cercle on s’havia tancat. Per això sol i ja de bon principi em caigué simpàtica
la proposta de portar a l’escena Massa temps sense piano d’Alexandre Ballester.
Perquè, d’entrada és una obra còmica i molt divertida – això ja era un punt a
favor- i perquè malgrat ser vestida sobre unes idees molt simples porta
implícita una càrrega de crítca social, ben actual encara que dòna una altra –una
més- dimensió a la proposta.
Una idea argumental senzilla i mancada de
complicacions dramàtiques componen el nucli de l’obra: Donya Victòria, una dama
amb fums aristocràtics, viu en una casa d’aire senyorial, vinguda a menys, amb
els seus nebots Anna i Perico, i un criat, Joan Mut, i Maria, la minyona, i
permanentment és visitada pel mariscal Valentí Valent i Brau, que li fa l’aleta.
Viuen gràcies a les rendes que els produeix el lloguer del pis de dalt de la
casa a alguna personalitat estrangera. A partir d’aquesta idea, Ballester ho
vesteix tot de connotacions satíriques per subratllar la falsetat que s’amaga
darrera la imatge que venen als països que posseixen el poder econòmic i la
hipocresia d’aquells països que s’hi sotmeten per raons econòmiques.
En el muntatge que va presentar l’Agrupació
però, això quedava una mica diluït i l’espectacle representava sovint fred
malgrat la correcta interpretació en general i l’adequada escenografia, que
aconseguia amb una combinada il.luminació de colors delimitar els espais, ben
concrets i prou suggerents (el submarí, l’estació de tren). Hi mancà ritme,
linealitat de l’acció. Tal vegada aquest problema venia provocat per l’opinió
equivocada –crec- de no volguer
manipular el text tot actualitzant-lo. I em sembla que és el que s’havia de fer
per potenciar el contrapunt que s’estableix entre les situacions que viu la
família i les informacions sobre els esdeveniments exteriors que llegeix un
personatge-cronista. O en tot cas, si es volia ser fidel a la idea inicial, s’havia d’eliminar aquest personatge perquè
amb el seu reguitzell de notícies superades i sense interés es fa pesat i
avorrit, i el que és pitjor trenca l’acció en una sèrie d’escenes breus que han
de ser salvades en fred pels actors en una tasca ingrata i dificíl al plantejar
la seva interpretació des d’un punt de vista tradicional sense volguer destorsionar
el personatge. I això és prou difícil si a més no hi ha una visió unitària de
direcció que ajudi a potenciar els recursos còmics que hi ha (una mesurada
intervenció a l’acció d’en Joan Mut a l’estil de Harpo Marx), a superar les
escenes ja tòpiques i carrinclones (la trobada a l’estació de Perico Anna) o a
acabar d’arrodonir els personatges. (Perico podia haver estat una bona paròdia
de Hamlet en el ho faré o no ho faré, aquesta és la qúestió).
No ha estat fàcil aquest pas. L’Agrupació va
volguer agafar el toro per les banyes però no va decidir-se del tot, i s’ha
quedat a mig camí. A mig camí del seu públic habitual que quedà una mica
confós, i de l’altre públic que confia i espera una mica més. L’obra està bé. Es
prou còmica per divertr a qualsevol, i és prou interessant per aquells qui es
volen complicar una mica més la vida. Manca un pas però, calia ser més
decidits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada