CARME
QUER (III)
LA GERMANA TERESA AMB RAMON MARTORI.- Després d’una absència, arribaria un
estancament teatral que donaria pas a la formació del grup TEATRE I ART. Els
seus joves capdavanters (forjadors més endavant de la teva darrera etapa)
cercarien la col.laboració d’en Joaquim Colomer per a dirigir-los. Un home de
teatre com en Colomer havia de comptar amb la teva presència per enaltir les
festes de sant Martirià de l’any 1962 en l’obra de Vendrell i Tàpies UNA
HISTÒRIA QUALSEVOL, i més endavant un actor i director professional, en Ramon
Martori, t’escolliria per interpretar el paper de Germana Teresa en la versió
catalana de l’obra de Harold van Leyden LA SETENA PARAULA, que vingué a
presentar l’escriptor Tomàs Roig i Llop dintre els festivals de Nits d’Art
1963.
LA VERGE DE LA PASSIÓ.-
Som ja en plena eufòria de LA PASSIÓ, el compacte moviment que ajuntaria a tots
els aficionats de Banyoles. Era natural que es penses en tú per a representar
la màxima figura de la mare del Crucificat. ¿Qui més adient que aquella noia
que tantes vegades havia fet de “mare sacrificada” per personificar a la Verge
Dolorosa?.
Sí: fores tú la Verge inoblidable que Frederic
Corominas cantà amb delicada rima:
Qui pot fer el compte de temors
passades
Quan avui sotja un nou pressentiment,
Més gran, més viu, potser perque és
el d’ara,
Potser perquè serà definitiu
O potser perquè el meu amor de mare
Voldria fer-lo esquiu i n’és captiu.
Fores tu la Dona que amb ulls negats de
llàgrimes acomiadava al Fill amb una escena inoblidable, silenciosa, on la teva
mirada amorosa, preveia una angoixa propera.
Fores tu la Mare angoixosa que l’espectador
et contemplava al peu de la creu veient morir un Fill que en el desprendiment l’acollies
als teus braços per a fer-nos reviure amb dignitat admirable el quadre solemne,
immemoriable, de la Pietat.
Fores tu que, dolorosament seguires el pas de
l’enterrament acompanyada de Maria de Magdala i formant una de les més emotives
i belles composicions escèniques portades a cap pel nostre artista Joan de
Palau.
I fores tu qui, en aquesta segona època,
tornares a trencar el motlle de l’encasellament i t’afermares en voler
demostrar que la teva inquieta vena artística cercava majors expansions. I les
aconseguires en les darreries de La Passió declamant apassionadament el verb i
la prosa del nostre poeta que entroncava perfectament en el teu nou personatge
de Maria Magdalena quan descomposta, amb veu trencada, a punt de plorar deies
contemplant el rosre del Natzaré:
Acosta’t, Natzaré... T’he sentit parlar ben
sovint i, encara que no ho entenc, em plau tot el que dius (...) I no tindràs
una paraula gentil per a mi? (...) Ja estem sols...no cal que temis (...) Què
hi ha en els teus ulls...,quin foc hi ha en els teus ulls, que encara que no em
mirin em sotraguen i sembla que m’arrenquin les entranyes?... Què hi ha en els
teus ulls que tot l’urc es fon i es torna vergonya?...Què hi ha en els teus
ulls, que em sento tota nua davant teu i hi veig el meu passat i m’hi veig a mi
mateixa?...Què he fet, Dèu meu, que he fet?...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada