dilluns, 22 de setembre del 2014

Any 1982


FRANCESC MIR, “EN FRANCESC DEL CAFÈ” (II)

 

Passejant per Barcelona amb Guimerà i Rusiñol.

-Vareu treballar a Barcelona. En devieu passar de seques i de verdes...

- Treballant al The American Bar, al Real Granja Holanda i al Terminus del carrer d’Aragó. Allà vaig aprendre  reposteria i a fer gelats.

- I mentrestant, anàveu visitant modistes...

- Això no ho deixava mai. Només una vegada vaig abandonar un taller de modistes del carrer Petritxol quan veig veure que baixava de l’escala el senyor Àngel Guimerà. Vaig deixar el mostrari a la clientela i vaig anar a acompanyar el senyor Àngel fins a la plaça Real. Era en temps de la guerra europea i sota els porxos de la plaça sempre hi havia gent discutint. Es formaven penyes de germanòfils i francòfils, i en Guimerà hi anava sovint perquè li agradava escoltar les converses i discussions que alli es feien. Com que el senyor Guimerà vivia al mateix replà del taller de modistes, tot sovint l’acompanyava i fèiem petar la xerrada. A vegades la gent es girava en veure el famós dramaturg, que era molt alt al costat d’un homenet com jo.

- Ja devieu recitar alguna poesia al senyor Guimerà.

- No m’hagués pas sentit. Ell era molt alt. Però de poesies d’en Guimerà ja n’he recitat. I d’obres d’ell n’he vist moltes. Una vegada vam organitzar una vetllada benèfica al Pompeia on es va representar “Mar i cel” en homenatge a l’actor Miquel Rogés.

-Així devíeu freqüentar centres culturals...

- Al cafè de La Punyalada hi vaig coneixer Santiago Rusiñol, que n’era un bon client, i com que jo formava part del grup que vam organitzar l’homenatge a l’actor i director Rogés, del teatre Apolo, se’m va considerar per anar a buscar en Rusiñol que l’havíem convidat. Vam anar junts fins a l’Apolo i allí el vaig portar al camerino i a la llotja on vam veure la representació junts.

- Ja devieu disfrutar, doncs, en aquells temps...

-Oh, i tant! Figura’t que també, de comissionista, havia voltat molts pobles de Catalunya. Me’n recordo que un dia a Manlleu vaig anar a ballar i vaig veure una noia molt eixerida asseguda al “palco”. Jo la veia només de mig cos amunt, i quan li vaig demanar per ballar, se’m va aixecar i era més alta que un penjador. Quan ballàvem vaig sentir la veu d’algú que li cridava “Pepita, que balles tota sola?”

- Tot i això, i visitant tantes modistes i rondant tants de saraus, heu estat sempre un home solter.

- Cap noia em volia. Era massa baixet..

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada