Devia ser a finals de l’any 1948 quan en el teatre
Mercantil es presentà un espectacle amb el títol de Taxi... a can Xampi!
que organitzaren un grup d’estudiants com una producció Kels-Kim. En Kel
era en Miquel Gussinyer, fill del metge que es ésser un dels
dirigents d’Esquerra Republicana es veié obligat a marxar a l’exili a Mèxic. En
Quim era un dels fills de l’empresari del Cine Moderno, Enric Gratacós.
Com que jo treballava a Olot, la meva participació va ser en un monòleg. En el programa hi havia
una nota que deia:” En este espectáculo colabora el gran actor comico
Juan Olivas”- La part mes sorprenent de l’espectacle fou un número acrobàtic que presentaren els
dos cosins Duran, de Camós.- En Maurici Duran era el que aguantava una
escala “del bastarral” i en Pitu de cala tia feia jocs malabars
amb taronges i amb un podall que feia
volar i l’escopçava sempre pel mànec. Fou un èxit pels dos pagesos. Tot
Banyoles en parlava.
Aquell èxit els trastocà i decidiren fer una tournée
pels pobles de la comarca. En Maurici va escriure uns quadres pel xou i
vingué a trobar-me per s´hi volia col.laborar i dirigir l’espectacle que seria
totalment agropecuario-musical-teatral i ciircense. El títol, Gent
del camp, únicament amb artistes de pagès que no havien actuat mai.
M’hi vaig engrescar i la veritat és que em vaig divertir molt. Anava a
dirigir-lo en una masia de Camós. Un d’ells era especialista en aparells
electrònics que a l’hora de la veritat no van funcionar. En Maurici –que tenia
afeccions literàries- va escriure alguns sketch. A la Quaresma del 1949
decidírem presentar l’espectacle en alguns pobles de la comarca i s’anunciava
com el mayor acontecimiento de la Cuaresma (en aquells temps durant les
set setmanes de Quaresma era prohibit fer ball en els pobles. Per tant, l’èxit
era assegurat). Evidentment, va ser un èxit, però també un fracàs, sobretot en
el poble d’Esponellà. Aquells pagesos artistes estaven entusiasmats. En Maurici Duran s’anunciava com a Betis, gracia al
por mayor i feia la paròdia d’una dona quan es despullava i es vestia; en
Serrat era un acordeonista que es dedicava a fer ballar la gent pels
pobles de pagès i aquí sortia amb un sac en el que hi treia l’acordió i es
posava a tocar polques, valsos i sardanes. El Charro rural cantava
cançons mexicanes, però com que en el debut no se’n sortí prou bé, en les
següents actuacions vaig fer una nova lletra de la cançó Yo soy mejicano,
adaptant-la i cantant jo mateix Jo sóc de Camós. El que s’anunciava com
a Profesor Frak-Asho era jo amb un monòleg de Rusiñol. Los tres Harry
James, magos de la trompeta eren els tres cosins Duran que tocaven les
cornetes amb tocs que havien aprés fent la mili (Quinto levanta, Que
malito estás, Silenci, etc).
A Esponellà ens esperaven amb candeletes. Hi havia
cua per entrar a la sala de can Roca. Fèiem pagar més que el que s’acostumava a
pagar en un ball de festa major. “-És clar, l’espectacle s’ho val”-es
deia- a Banyoles ha estat un èxit”. En un principi tothom es divertia. Fins que van
sortir els tres pagesos cavant faves. Maurici Duran –que posteriorment es
dedicaria a escriure llibres, ho explica així a la seva monografia de Camós: “Als
pagesos d’Esponellà no els hi va agradar l’humorada. Cansats de cavar faves
tota la setmana, maleïda la gràcia que els hi va fer la representació. Van
tirar-nos peles de taronja i tomates. També la clau del portal i un llum de
carbur vell. Tot arribava disparat a l’escenari”. Però a mi em sembla que
el públic es molestà en veure que a la mitja part sortia davant del teló en Pitu
de cala tia a rifar un tortell. Aquella rifa excità els espectadors i ens
cridaven “Lladres, estafadors, atracadors i malfregits!”- En Pitu hagué
de marxar sense rifar el tortell. Pujà gent a l’escenari, fins i tot el
secretari de l’Ajuntament que ens demanava el permís de la Societat d’Autors,
el certificat de menors i no sé quantes coses més. Jo vaig calmar una mica el
públic dient-los-hi que la representació no havia acabat i que esperessin fins
el final que havia de venir el més bo. La segona part començà amb un monòleg
meu i la gent s’anà calmant, però a la que tornaven sortir els pagesos la brama
del públic anà augmentant. Quan van sortir els Tres Harry James,
l’esvalot amb crits i xiulets ofegaven les cornetes. L’espectacle no podia
seguir i nosaltres vam endreçar les eines –aixades, acordió, trompetes i
l’escala del bastarral sortint corrent cap al cotxe rubia d’en Generet
que ens esperava a la carretera vigilant que no li reventessin les rodes. Vam
marxar a corre-cuita amb la majoria dels espectadors corrent al nostre darrera.
En arribar a Banyoles vam anar a un bar a menjar-nos el tortell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada