Amb motiu de la commemoració del Primer
Centenari de la definició del dogma de la Immaculada Concepció celebrada
arreu del món catòlic, Banyoles, fidel a la seva consigna de Bañolas por Maria va voler patentitzar
una vegada més la seva pregona pietat mariana amb la preparació d’una gran
festa. El desembre de 1955 es clausurava
l’Año Mariano amb una novena en honor
de la Puríssima i un quinari predicat
pel catedràtic del Seminari de Girona,
Dr. Josep Maria Cases, qui també va fer unes conferències especials per a
senyoretes. A la vigília de la Puríssima
va sortir una Processó de Torxes,
amb una multitud pels carrers, i amb els
balcons ben adornats. Les façanes de les cases eren il.luminades amb bombetes
elèctriques i els balcons eren plens de domassos i anagrames marians. El dia de
la Puríssima el temple parroquial de Santa Maria dels Turers va resultar
petit per enquibir-hi la gent allí aplegada. L’Ofici Solemne va ser cantat per la coral local Schcola Cantorum de Ntra. Sra. de Montserrat, amb assistència de
les digníssimes autoritats, I a la nit s’anunciava una Gran Función de Teatro Selecto en el cine Canigó. S’estrenava Por
la Virgen Capitana, un poema auto-religioso
y drama romántico, original de –no podría ésser d’altre- José Maria Pemán. La direcció escènica
anà a càrrec de Miquel Vilanova i
l’artística de Joan de Palau amb una
part musical pel conjunt Rossinyols del
Llac. La feina més pesada la va tenir el caracterizador Salvi Marín qui se’n va veure un bull
per maquillar els personatges que feien de generals, mariscals, capitans i
tinents armats fins a les dents.
És un poema amb un pròleg auto-religiós que representava “fòra de temps
i lloc, com una irrealitat celeste, el misteri inefable de la vinguda de la
Verge, maternal i protectora, a Espanya, vençuda per la tossudesa amorosa
d’Aragó: perfilant el caràcter i el tó més acusat i distintiu de la devoció
espanyola a la Verge del Pilar””El drama romàntic que seguia en els sis quadres
següents representaven l’aplicació i desenvolupament visible d’’aquesta
anunciació. L’acció era en el 1808-1809, durant els “sitios de Zaragoza”, el quadre històric ombrívol de la Guerra de la Independència, i durant aquesta
s’hi veia la protecció de la Virgen
Capitana.
A la representació hi col.laboraren molts afeccionats. Entre els
actors,- en total eren trenta-dos- hi destacaven l’Enric Tubert –com a capitán
Zapata-, Pere Quer –general
Palafox-,Joaquim Colomer –mariscal
Bourdon-, i en Pere Pagès com a
símbol de l’Aragó. Hi havia una
carrandella de joves, nois i noies, entre elles hi debutava una futura actriu
banyolina, Assumpció Garriga. Jo no
hi vaig col.laborar perquè era el temps d’anar a festejar. Vaig celebrar l’Any Marià a la capella de la Verge de la Pietat d’Arbúcies. Allà no
hi havia èpica ni guerra de la Independència; la meva Verge no és capitana i la
meva idea està al marge dels plantejaments patriòtics. I és que Los sitios de Zaragoza només els acceptava musicalment executats per
les orquestres que cada any ens canonejàven amb tambors, timbales, bombos i
platerets, trompes i trompetes victorioses que tancaven els alegres concerts de
les festes de Sant Martirià de Banyoles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada