LES
REVISTES DELS “BONITUS”
No els hi dèiem pas els “Bonitus”, pèrò
nosaltres ens hem permés batejar-los així perquè gairebé tots eren alumnes de
l’Acadèmia Abad Bonito, joves amics
del divertiment, de la barrila, de la gresca, que es van esbargir escrivint sketschs còmics per a unes vetllades en
les que xalaven de debó recreant-se en unes actuacions en què n’hi havia per
llogar-.hi cadires. Alguns recordaven encara aquella revista de Taxi... a can Xampi! que havien vist en
les seves adolescències, i potser aquest va ser el motiu per a engrescar-se a
fer una cosa semblant. Escrivien els textos els joves Jaume
Farriol,
Antoni Garcia de Palau (un dels fills del popular
actor Maurici “Lei”) i l’Enric Tubert.
Parodiant títols de pel.licules o obres de teatre cèlebres d’aquella època van
sortir-ne espectacles com Cantando bajo l’alubia, Llevando anclas, Pan, amor i ratafia. Visicletas imperiales, Las monas
de Euridíce, i en els sketschs
que ells en dèien cachos seguien amb
la taleia cinematogràfica: Fan Fan el
imperdible, El hijo de la Faria, Apartado
de teléfonos 2001, Llama un descosido, a més a més d’unes visions
introspectives i teatrescòpiques de la cinemascòpia, amb paròdies d’òperes i
d’emissions radiofòniques com Buscando la
fama complementat amb quadres musicals de vaquers i pistoles, tots solos ante el peligro. A més dels tres
promotors van col.laborar Martirià
Comalat, Eugeni Pau, Josep Planells,
Joan Prat, Pere Tarrés, Joan Coll, Miquel Felez, Josep Maria Melció, Jaume
Triola, Esteve Oliveras, Joaquim Garcia, Geroni Moner. Enric Gratacós, Joaquim
Fernàndez, Miquel i Joanet Martin i altres, entre els que cal destacar Joan Turró, qui sense ser Bonitu el fèien sortir en alguns cachos en situacions molt còmiques. En Joan Bosch feia d’apuntador en aquests zipi zapes arrevistados, en els que no
hi van mancar bons decorats, vestuari i perruques de les millors cases de Barcelona per adornar l’escenari i el
personal que intervenien en les paròdies de César
y Cleopatra, del Don Cuan Tanorio
i de La venganza de Don Mendo, amb la
col.laboració del mestre Joaquim Casas
(Bohigas) i Jaume Comalat –batejat
com a mestre Komalawski. En aquestes comèdies –arranjades per Farriol, Garcia i Tubert- hi vestien i
desfilaven tota una munió de joves, col.laborant-hi estudiants banyolins a Barcelona –alguns ja esmentats- que
aprofitaven les vacances nadalenques o estiuenques per refocil.lar-se donant un
cop de mà a la gent que havia organitzat aquests xirois espectacles.
En l’escenificació de les tragèdies César i Cleopatra i La venganza de
Don Mendo hi vam veure molt ben vestits tota una sèrie de joves fent de
“nobles, guerreros, plebeyos ricos, plebeyos pobres pero honrados, carceleros,
verdugos y traspuntes hábilmente disfrazados de frailes”. A més a més hi havia
un Fi de Festa que amb el títol de La monda lironda es llençaven frenèticament
a còrrer i disparar trets per aconseguir aquell regodeo que anunciaven en el
programa.
Algunes vegades aquestes representacions solien ésser benèfiques, i en
aquestes hi col.laborava en Joan Olivas en
un monòleg original d’ell mateix que amb el títol, Amor per correspondència, potser caricaturitzava aspectes del seu
festeig que en aquells moments hi estava lliurat escrivint dotzenes de cartes.
En aquells fins de festa també hi col.laborava l’Agrupació Armonies del Llac, sota la direcció del mestre Josep Saderra, i la d’instruments de púa,
Rossinyols del Llac.
Tot
aquest jovent no podia mancar en les representacions nadalenques d’El nacimiento del Salvador o La redención del
esclavo, els tradicionals Pastorets
que aplegaven cada any més i més jovent per actuar fent de soldats romans,
àngels, pastors i fúries infernals. A l’any 1955 hi estrenaven la seva joventut
escènica els futurs afeccionats, Jaume
Oller –fent de dimoni i pastor (Satán
i Borrego); Joan Geli (en el paper cantant d’Uriel i el del pastor Bato que combinava amb l’Enric Tubert) i Josefina Julbe, una dolça i alada àngel Sant Miquel.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada