ELS INICIS DE “TEATRE I ART” (i II)
“Una historia
qualsevol” va agradar i el debut de l’agrupació Teatre i Art va entusiasmar el públic banyolí. D’aquesta primera
actuació del nou grup, la revista Horizontes
va publicar-ne una crítica signada per un tal M.U.S, que deia: “Han aconseguit
el seu objectiu. Han obert un solc profund en el vast camp de l’escena
banyolina. Cordialitat, fluidesa, simpatía i bona voluntat. Però, a més a més,
art, bon gust i impuls prometedor. La representació es desenvolupà sense
vacil.lacions i amb un pler domini de la situació. Els valors femenins
sobrepassaren netament l’actuació dels seus companys, que no obstant es
desenvoluparen meritoriament”. Veiem que diu el crític de les noves actrius: “Josefina Julbe es va mantenir fins al
final a l’alçada del seu lloc, de primer ordre, que li va tocar en el
repartiment; Anna Albertí, gràcia, garbo i espontaneïtat, sense intentar-ho
emplena l’escena; Assumpció Garriga,
actriu consumada, intencio, mímica i simpatia; Maria Dolors Bravo, senzillesa, dolcesa i clara dicció; Mercé Tallada, coneixedora de la difícil
facilitat d’un paper senzill” I ara toca als joves: “Anton García va superar la seva qualitat ja demostrada, acreditant
el seu llinatge artístic; Enric Tubert
va demostrar clarament que és molt més que el dinàmic caricato que coneixem; Joan
Geli no va sorprendre a ningú, el cognom és molt conegut a la casa... bon
conversador; Jaume Oller, una comesa
gràvida de dramatisme, desenvolupant el seu paper perfectament; Joan Coll va demostrar simplement un
cinisme que –ni par-lar-ne!- no posseeix, i aquest és un bon detall”. Del
director escènic es deia: “Joaquim
Colomer va saber modelar el conjunt, respectant, aconduint la personalitat
de cada individu. Cap dels nous actors va acusar regustos d’aquesta expressió,
d’aquesr dir tan seu –tan convincent- que tots hem aplaudit. El públic va
respondre a la crida captant amb sentiment el missatge de l’obra i la qualitat
de l’execució. Prolongadíssims aplaudiments. Teatre i Art en marxa. Ànim, nois!”
I els
ànims van acrèixer! Perquè al cap de tres mesos Teatre i Art tornava a representar una
altra obra, aprofitant la diada anual dels Homenatges a la Vellesa. Aquesta
vegada era una estrena original de mossèn Manuel
Pont, un capellà poeta que residia a Casa
Missió. La comèdia dramàtica Maria
Clara va agradar al públic i el seu autor –en ésser-ne requerida
insistentment la seva presència- va sortir a l’escenari per agraïr les
aclamacions del públic. Manuel Pont
va rebre un obsequi de mans de Miquel
Vilanova, president del Patronat
Local de la Vellesa. Maria Clara tenia més part de drama que de comèdia, i
així ho remarcava l’autor que concedia una importància decisiva a l’acció,
interessant i emotiva, amb un diàleg abundant en matisos irònics i en valors
ètics i literaris. Un argument simple amb intriga dosificada i diàleg incisiu.
M.U.S. a la revista Horizontes
definia que semblava una obra plantejada per Josep Maria de Sagarra i resolta per Folch i Torres. Actuaven Dolors
Bravo, Josefina Julbe –gairebé sempre en escena, amb naturalitat i espontaneïtat-,
Anna Albertí, en el personatge de Maria Clara; Assumpció Garriga, Anton García, Enric Tubert –un galant segur i
noble-, Pere Pagès, Joan Geli i Agustí Fontbernat, tots dirigits per Joaquim Colomer.
A principis d’estiu els components de Teatre i Art van anar en autocar a fer
un bon dinar a La Salut de Sant Feliu de
Pallarols, i en aquesta població van representar Maria Clara. Jo també els vaig acompanyar perquè al final de l’obra
hi vaig representar un dels meus monòlegs. De Sant Feliu de Pallarols en tinc un mal record perquè hi vaig fer la
meva primera caiguda: al Centre Catòlic i
Cultural hi vam entrar a les fosques, i abans d’encendre els llums, mentre
anava reculant a dalt de l’escenari vaig caure darrera la batería, al fòrum,
prop de la boca, en el fossat disposat pels músics. Em vaig desllorigar un peu,
cosa que em va fer anar coix tot el dia, fent d’aquesta manera que la
representació del monòleg No em vinguin
amb metges fos més realista. A la nit, Maria
Clara es va representar a Anglès, vila
natal de l’autor de l’obra. Crec que va ser allí on vaig estrenar una nova
versió del monòleg Amor per
correspòndència, amb algunes humorades tretes de les dotzenes de cartes
escrites a la meva xicota, guardant-me, evidentment, les interioritats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada