dimecres, 30 d’octubre del 2013

La dècada dels anys cinquanta (XII)


Dos vells veterans. I: En Maurici Garcia (en Maurici “Lei”)


Si Teatre i Art donava una nota d’optimisme en el renaixement d’una afecció entre la joventut, per altra banda en aquell temps –any 1958- vam tenir la dissort de perdre dos grans afeccionats veterans del teatre banyolí. Un d’ells era en Maurici Garcia. A la revista Horizontes l’acomiadava en un article dient que no solament era un gran home, sinó també un excel.lent company, i que davant del mutis definitiu de la seva vida, hom no pot menys que pensar en aquesta cosa viva que és el teatre: “Veient actuar a Maurici, i a tot aquest món emocionant que formem el cens d’actors i comediants de la nostra escena banyolina, ens adonem que el teatre ha estat una de les poques coses que s’han fet amb il.lusió a la nostra ciutat. I aquí son per afirmar-ho, els seus companys d’escena, Freixa, Baus, Geli, Colomer, Vilanova, Quer i altres que van viure amb ell les seves primeres inquietuds escèniques en aquella vella època del Círcol de Catòlics, d’aquell enyorat “teatre de butxaca” que no podem oblidar tots els que en ell hi hem debutat. Aleshores, nosaltres, noiets encara, els admiràvem amb il.lusió en aquella infinitat de tragèdies, drames, sarsueles i sainets que ens alegraven les tardes dels diumenges, aquelles dolces tardes de pa amb xocolata, en el seient del “Paradís” (unes grades amb bancs massissos d’estil circense) del teatre del Catòlics del carrer de l’Abeurador,  ignorant que un dia també hauríem de compartir amb ells en  reposicions de les mateixes obres que estàvem contemplant. En Maurici Garcia (Maurici “Lei”) era el traidor. Així va començar. Com tots. Sense trobar el seu tipus. Més endavant el descobriria: un home em plena maduresa, a vegades groller, ignorant; altres, dèspota, atrevit, però en el fons sempre un infeliç vessant de bondat i alegria en el seu cor, i obrint.nos el grifó del riure en cada representació”.

I recordava els seus personatges: el Cebrià d’El carro del vi; el Patau de Julieta, filla única; en Baldiri d’Els milions de l’oncle declarant el seu amor a la serventa; el Don Joan de Flors i violes, amb aquelles advertències de “Noi, reberàs!” acompanyades de clatellades que em propinava a cada dos per tres. I l’Esfera, el corder incrèdul d’Els sis corders de  Blanes, qui davant de la notícia del seu degollament s’apressava a demanar un capellà perquè el confessés. I el senyor Josep de Gent d’ara, pobre llàtzer de la seva esposa novel.lista de la que havia de suportar les seves “manxiules” literàries, i fins el mateix tio Cabuérnigo de La casa, malgrat la seva dificultat de pronunciació de l’idioma castellà. I entre tots i damunt de tots, la sava màxima creació: el Bieló, l’incomparable Grapa de Don Gonzalo....”

Pels pobles de la província en aquella llarga gira de cap a quatre anys: “Maurici sempre hi era present i cantava amb nosaltres aquells cants tan alegres que animaven els viatges. Tota la provincia va riure estrepitosament la gràcia desbordant dels seus personatges. Va ser en un d’aquells viatges que va sentir la molèstia asfixiant del seu angoixós respir, i malgrat aquesta dificultat va seguir acompanyant-nos sortint sempre a escena, perquè ell era feliç donant la seva gràcia en aquelles comèdies que amb el seu bon aplom de comediant l’impressionaven per l’esclat dels riures que provocava. En plena maduresa, li hem de donar el gran adèu, un adèu silenciós, com el d’un mutis de tragèdia que ell no aspirava a representar tan aviat, a costa de la seva pròpia vida”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada