ELS INICIS
DE “TEATRE I ART”
(I)
No obstant,encara es podia veure algun
concurs amb títols manllevats de programes de ràdio, com un Pasaporte a la fama, en la que el jove Jaume Oller aconseguiria un premi com a
rapsoda.
El naixement del nou grup Teatre i Art va esdevenir-se els dies 9
i 10 de març de 1957, i en el programa es deia que es presentava jubilós per
primera vegada davant del selecte públic de Banyoles: “Després d’uns anys de deplorable silenci en les taules, la nova
agrupació, batejada amb el dinàmic nom de “Teatre i Art” –símbol de les
inquietuds i orientacions que la encoratgen- ve a omplir el buit que sentia
Banyoles per l’absència del teatre. La nostra ciutat, essencialment artística,
no podia sentir-se completa sense l’autèntic signe cultural que confereixen les
temporades teatrals. L’agrupació “Teatre i Art” es presenta cordialment, amb
una simpatia fresca i amiga. L’integren elements tots ells joves. Potser els hi
manca experiència i la perfecció aconseguida a base de triomfs; però posseeixen
la garantia de tot èxit: l’esforç tenaç i entusiasme juvenil, juntament amb un
coneixement perfecte de la responsabilitat de la seva empresa. Tot el passat
teatral de la nostra ciutat, exhuberant en aplaudiments, vol ressorgir amb
renovat i audaç impuls vital, en aquest
nou elenc, gràvid de promeses, perquè està format per una joventut que sent el
teatre i no és avara en sacrificis. Esperem que la nostra presentació serà
acollida pel públic banyolí, comprensiu i amant de tot art, amb el més càlid
dels aplaudiments”.
I amb el més
càlid dels aplaudiments va ser rebuda la nova agrupació al final de les
representacions d’Una història qualsevol,
un drama original de J. C. Tàpias i S.
Vendrell. En aquell temps l’obra es qualificava com “una de les mostres més ben aconseguides del nostre teatre modern”,
però aquella modernitat no deixava de ser, en el fons, no res més que pura
aparença. Els fets de la història eren presentats per un personatge, Albert,
que, sol en escena recordava el que havia passat. L’historiador de teatre, Xavier Fàbregas, va dir que “aquest recurs innovador, així com el de la
veu en off, pot obeïr a la influència dels serials radiofònics, però, hi ha també, sens dubte, la influència
del cinema d’aquells anys” – i aquí recorda la pel.licula Rebeca, de Hitchock, amb la veu en off present
en algunes seqüencies. L’element de modernitat pretenia vestir una temàtica
d’actualitat: la de l’estraperlo periclitat i la conseqüent adaptació dels
membres d’una família de nous rics a aquesta dramàtica situació. Des d’un punt
de vista melodramàtic tampoc hi faltava res: la filla que, abandonada pel
promès, no sap acostumar-s’hi i mor tuberculosa, el pare que un cop arruïnat es
dòna a la beguda, etc, etc...
O sigui que gairebé podríem dir que era una
versió catalana de les obres d’Adolfo
Torrado que enlluernaren el públic femení en la dècada dels anys quaranta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada