DOS VETERANS: FREIXA I COLOMER
L’Agrupación
Teatral Bañolense, afiliada a l’Obra
Sindical de Educación y Descanso, va seguir el seu recorregut pels pobles
de la província durant els cinc primers anys de la dècada, sempre amb el seu
repertori d’una dotzena d’obres del teatre català. Al capdavant hi portàvem Don Gonzalo o l’orgull del gec, comèdia
que ens feia quedar molt bé i ens obria les portes a nous contractes.
L’Agrupació va patir un revés amb l’absència de les germanes Geli, però tot seguit es va incorporar una noia que
donaria glòria al teatre banyolí: Carme
Torres. Aquesta portuguesa, resident a Arbúcies, es casà amb un banyolí –Josep Maria Sarquella- i era considerada
a la vila del Monseny com la millor actriu del Grup Teatral del Centre Arbucienc. Rosseta i boniqueta, Carme Torres va ser la persona més
adequada per interpretar els personatges de noia ingènua plena d’innocència i
candorositat. Va ser la intèrpret ideal en obres com Don Gonçal, Julieta, filla
única, L’endemà de bodes i La casa. Amb ella també es van incorporar a
l’Agrupació les germanes Vilanova –
Montserrat i Rosa Maria-, les quals, juntament amb Carme Freixa, i més tard Carme
Rovira, formarien el planter jove realçat sempre amb la presència com a
primera actriu de caràcter de l’extraordinària Carme Quer.
En
aquella dècada l’Agrupació Teatral
Banyolina actuava poc en el teatre del Círcol
de Catòlics, i si alguna vegada ho feia era amb el fi de col.laborar en
algunes funcions benèfiques. En el II Homenatge a la Vellesa vam estrenar El miracle, obra de Joan Puig i Dalmau, un aficionat a la poesia, autor d’alguns
llibres de Rondalles banyolines i
col.laborador de la revista Horizontes.
En el III Homenatge a la Vellesa presentàvem
Els milions de l’oncle, de Carles Soldevila. I en el IV Homenatge
estrenàvem La casa, una obra en prosa
de José Maria Pemán. En el programa ja s’anunciava la sala del teatre del Catòlics com a Teatre-Cine Canigó. No es res d’estrany
que tornessim a representar una obra
de Pemán en castellá. En llegir-la, a en
Pepet Freixa li va agradar perquè era una obra diferent a les que ens tenia
acostumat l’autor de El divino impaciente.
Es tractava d’una comèdia moderna, de les de tresillo – que a l’escenari del Catòlics solien ésser de butaca i
sofà perquè si hi havia massa mobles no ens podiem bellugar.
Recordo que era una sala de casa antiga i luxosa, moblada segurament
per Mobles Tarradas o Constans, que van ser els encarregats de
disposar l’escenari durant molts anys. Deixaven els mobles amb la condició de
que en els programes s’havia d’anotar la seva procedència.
La casa és una comèdia replena de detalls poètics, de
delicades i dolces apreciacions sobre el valor tradicional de la família, de la
llar, de “la casa” al cap i a la fi.
Recordo el començament de l’obra amb tota una família vestida de negre
que tornàven d’un enterrament. I la
senyora vídua – Carme Quer- que havia de fer-se càrrec de portar el pes de
“la casa”. I un industrial xocolater, un home astut i ordinariot, amb abric i
paraigua, que tractava de conquistar a la vídua. Una bona interpretació d’en Pepet Freixa. Al seu costat, un oncle
comerciant que canviava arròs per automòbils, bicicletes per oli, i blat de
moro per pneumàtics.
Era en Maurici
García. Tot un personatge, bon actor que només tenia un defecte; aixafar el
castellà.El deia a borbolls, a la biorxa, molt precipitadament. Tampoc li
ajudaven gaire les dents postisses, però encara que el seu castellà fos pèssim,
en Maurici Garcia – en Maurici Lei li dèiem- era un actor de
categoria. A La casa va fer un “tio Cabuérnigo”, estraperlista, que era
una joia. Ara potser li diriem que era un tipus estraperlista català.
D’estraperlistes
n’hi havia arreu: a Madrid, a Barcelona i sobretot en trens de la Renfe, en els que també hi
viatjaven dones banyolines que a la ciutat eren primetes i a dintre els
vagons eren molt grasses. Portaven tota
la manduca – l’estraperlo- a la panxa, als malucs i a la pitrera.
La sorpresa interpretativa en aquesta comèdia
va ser una deliciosa Carme Torres que
es va posar a la pell d’una monja –la filla del propietari d’aquella casa que
s’anava en orris-. La mongeta –un personatge de l’obra li deia “un bicho raro”- va ser la revelació
d’aquella comèdia “diferent” del Pemán d’El
divino impaciente, però sempre
tendre, ajustat i ple de ressorts anecdòtics, satíric i bon pintor de costums,
i naturalment, replena de poesía-
En el Vè
Homenatge a la Vellesa –any 1954- tornàvem amb una altra obra en castellà: Los que quedamos, una comèdia dramàtica
original d’un italià, Giovanni Cenzato.
Freixa devia triar-la perquè podia interpretar un personatge dels que a ell li
agradaven: un capellà, en aquest cas, un Monsenyor, que en fèu una una excel.lent creació en una
obra plena de contingut humà.
El
següent Homenatge a la Vellesa – any
1955 – el vam fer al teatre Victoria, considerant que ja en teniem prou de
drames i calia fer una comèdia còmica. Es va escollir La educación de los padres, de José
Fernández Villar, una comèdia molt divertida que posteriorment, cap als
anys setanta se’n va fer una versió cinematogràfica amb el títol de Hay que educar a papá que va interpretar
Paco Martínez Soria. Jo crec que
d’aquesta representació al Victoria cal destacar-ne la col.laboració de Joaquim Colomer, qui juntament amb la
seva filla, Maria Colomer, es van
reincorporar al teatre, que n’estaven absents des que es va representar El divino impaciente a la dècada dels
anys quaranta. La foto d’en Freixa i en Colomer abraçant-se en una escena
d’aquesta obra és com un símbol de tornada a una amistat escènica allunyada
durant dotze anys entre aquests dos veterans del teatre banyolí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada