EL CONCURS PROVINCIAL DE TEATRE
En el teatre Municipal de Girona, durant
tres diuemenges consecutius van actuar-hi els tres grups teatrals considerats
com els millors de la província de Girona. En el I Concurs Provincial de Quadres Escènics hi participaven el conjunt
teatral de la Catequística de Figueres,
que dirigit per Toni Montal, van representar El admirable Crichton, de l’autor anglès, James B. Barnie; el grup
de Palafrugell, amb Crimen perfecto, de Frederick Knot, i Teatre i
Art de Banyoles amb El diario de Ana
Frank. En acabar les representacions cada grup havia de posar en escena –a
efectes de classificació al Concurs- el primer acte d’una obra en català sobre
la temàtica dels capellans obrers: El
port de les boires, de Vendrell i
Tàpias, els mateixos autors d’Una
història qualsevol. No sabem quina va ser la persona que va escollir aquesta
obra, però tanmateix asseguraria que va ser algun afeccionat que la coneixia
prou bé per haver-la dirigit segurament a Girona
i que es va ficar dintre un Jurat no pas molt equànim.
La representació d’aquell primer acte va ser
un tip de riure per als que el van veure. El grup de Figueres, sense donar-hi cap importància se’n va burlar
executant-lo amb els personatges llegint el text d’esquenes al públic,
amagant-lo entre les mans asseguts a una taula. Era increïble que els mateixos
que tan magníficament havien representat El
admirable Crichton s’agafessin la cosa tan alegrement. Els de Banyoles i Palafrugell van posar interés per quedar bé., i en els nostres va
sobressortir la interpretació de tot el conjunt en aquesta obra “de lluïment. També
hi vaig col.laborar en un personatge de pescador brusc que feia petar la
xerrada amb gent portuària. Recordo que vaig fer el paper donant-li un to
humorístic que va sorprendre principalment als components del grup teatral de
Figueres que des de la llotja van aplaudir-me en un mutis.
En aquell Port de les boires
hi havia de tot menys boira. Si per cas, la boira es va ficar dins la llotja on
hi havia el jurat del Concurs, una boira que va impedir-los-hi de veure com els
de Figueres es burlaven d’ells.
Alguns d’aquells senyors del jurat no van voler o no van saber veure l’insult i
van donar un trofeu que portava tota la gebra i humitat que envoltava la
llotja, premiant un conjunt que havia destrossat totalment l’acte de la comèdia
boirosa. Les bases del concurs no es van fer valdre. El veredicte no va
convèncer a ningu.
Prescindint de l’acte d’aquest port boirós, si haguessin qualificat les
representacions que els grups van fer de les obres presentades, haig de dir que
els de Figueres es mereixien un bon premi. El seu director, Toni Montal va escenificar magníficament
El admirable Crichton, combinant amb
encert els jocs de llum, acurant tots els extrems anb la mateixa perfecció, i
modelant els seus actors, que van conferir als seus personatges una varietat de
matisos que acreditaven un director que sabia el que es portava a les mans. Amb
ironía, finesa i subtilitat, a vegades imperceptible en l’humor anglès, va
tenir una posada en escena veritablement excepcional.
Com a compensació, el jurat del Concurs
ja havia tingut abans una consideració amb Teatre
i Art. En veure la representació a Banyoles
de En la ardiente oscuridad i El diario de Ana Frank, van quedar
admirats en contemplar l’espectacular figura de llarga i sedosa cabellera
negrosa de la jove actriu Anna Albertí,
una noia a la que es pot dir que va forjar com a actriu el director escènic
banyolí, Joaquim Colomer, qui va
ensinistrar-la en la dicció i en el caminar. El moviment escènic i
l’impressionant bellesa d’Anna Albertí
va enganxar al jurat del Concurs Escènic quins
no van dubtar gaire en procamar-la la
millor actriu de teatre de la província
de Girona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada