Represa de “Teatre I Art” amb alts i baixos
A l’estiu de 1960 es va despertar Teatre i Art que recomençava altra volta
sota la direcció de Joaquim Colomer
en una línia diferent de la dramàtica que havien encetat en la dècada anterior.
Ja havien fet provatures en dues comèdies – Com
s’enreda la troca i El millor dependent del món- i es proposaven tornar a
obrir el teló per a complaure un públic benevolent que desitjava tornar a
esclatar en riallades.
Amb un sens fi de situacions còmiques
plenes d’acudits van fer riure en una comèdia original de Ramon Turull amb el tema de l’amor per fons: L’amor truca a la porta-. Assajada precipitadament –hi havia poc
temps i s’havia de representar en la tradicional Festa dels Pagesos- gairebé tots els actors van acusar una falta
d’assaig. El conjunt demanava una mica més d’unitat i seguretat. Tot i això,
però, es van salvar per la seva veterania amb un repartiment masculí ben
encertat. En Pere Pagès, gairebé
sempre en escena, va conduir bé la comèdia. Els animadors, eficaços en gest i
mímica varen ser –segons la crítica- en Joan
Olivas i l’Enric Tubert. I també
calia destacar la creació que en Jaume
Oller va fer en el seu insubstancial paper d’escultor abstracte. A les
actrius els hi va faltar brillantor. Se’n van sortir bé, però sense abundar en
intuició. Anna Albertí i Assumpció
Garriga van dominar les situacions; Neus
Masgrau, novella a l’Agrupació, va complir en la seva comesa, i al final el
públic va aplaudir animant-los per la reorganització.
Vaja, que no es pot anar mai amb presses, i
potser entre tots teníem massa al cap un projecte de Passió que vam fer
entremig de la següent comèdia, que, aquesta sí que va ser una diversió
contínua. Tenía per títol Magnèsia, i
era original de J. Fernàndez i Carbonell,
un dels millors humoristes del teatre català d’aquella dècada, amb un estil
aparentment fàcil, florejat amb uns diàlegs plens d’enginy. L’acció tenia lloc
en un país imaginari després de la primera Guerra Mundial. El tema podria ésser
d’impacte avui dia perquè tot ell és una farsa sobre la monarquia i se’n podria
treure bon profit transportant-la als nostres dies i satiritzant els moments
que es viuen actualment a la Pell de brau. Llavors, però, -any 1961- la
Monarquia no es veia ni en forat ni en finestra.
En el primer acte hi havia una movilitat
fòra del comú, i recordo especialment l’arribada del Prefecte de Policia que
dòna la notícia als Reis del rapte de la Princesa. El Rei era l’Enric Tubert, i la Reina, l’Assumpció Garriga. El segon acte, en canvi, era gairebé sense moviment
escènic ja que tots els personatges –una colla d’infeliços terroristes- eren
asseguts al voltant d’una taula planejant una acció revolucionària. Recordo
especialment l’arribada del cap dels
terroristes i la seva estupefacció en veure els seus companys asseguts, i a un
d’ells –el més baixet d’estatura- treient el cap arran de taula. Ben sorprés
diu als companys del grup: “Que reseu abans de començar la reunió?”. –
Noooo!... I ara!...” responen. – “Com que veig que aquest està agenollat!”. El
que semblava que resava era en Josep
Maria Mateu, el més baixet de la colla i el més veterà dels actors allí
concentrats. El seu paper de Miquis el va brodar magníficament al costat d’un
dels joves que començaven, en Miquel
Batlle en el paper de Tiquis. La reunió del grup de terroristes va acabar a
la desbandada quan aquests van sentir els estridents xiulets de la policia que
arribava. Al Prefecte de Policia li van dir que els terroristes havien
col.locat una bomba vora el lloc on ell es trobava. Valent i decidit –en una
escena que vaig executar buscant la
bomba amb una cantarella de nen petit com si tot allò fos un joc de criatures:
“Buscarem la bomba...” anava dient, “la booomba... la booombaaa”, i de cop,
reaccionant, canviant d’expressió, m’adono de la realitat i dic: “Una bomba?...
una bomba?. I arranco a còrrer
desapareixent per la porta d’entrada mentre cau el teló i se sent la gran
explosió de la bomba.
En aquesta comèdia hi va debutar un jove
prometedor que va fer una bona interpretació del personatge de Ministre de
l’Interior, en Salvador Palmada,
conegut pels banyolins com “en Pol”. La Princesa, abillada luxosament,
naturalment que li esqueia molt a l’Anna
Albertí, i ajudant a que la farsa quedés ben arrodonida, en Pere Pagès, Jaume Oller, Josep Maria
Angelats i Elionor Puig. L’autor de l’obra ens va dedicar una frase que ja
el retratava com a excel.lent humorista: “A tots vosaltres, actors de Teatre i
Art, que sabent que el món és una vall de llàgrimes esteu disposats a ésser
baieta que les eixugui”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada