“El diví Mestre”
(i II)
Joan
Olivas i Albert Tubert eren a
l’escenari amb un munt de papers a la mà: “- Guions, són guions de llums, de
sons, de moviments de decorats, d’efectes especials”. Tubert feia cara de
preocupat: “- No es pot estar tranquil. Hi ha tants detalls que és difícil
estar en tot. El carrer de l’Amargura em porta molta feina, però hi ha un altre
quadre que em fa posar més nerviós: el de la ressurrecció de Llàtzer. Hem de
sincronitzar exactament la cinta magnetofònica amb la cortina, la llum negra i
els focus, a més del truc perquè s’aixequi Llàtzer. El truc és senzill però no
te’l dic”. Olivas parlava del meravellós quadre plàstic del Sant Sopar: “- És
irreal, fantàstic. Hem volgut que sigués com una cosa simbòlica, per això no
l’hem tancat en unes parets, en unes circumstàncies. Hem volgut significar que
la institució de l’Eucaristia ultrapassa la mesura del temps i de l’espai per a
projectar-se a l’eternitat”.
Un
romà, amb túnica, majestuós, porta una bombeta a la mà i s’agafa a la conversa:
“-Parlant de símbols, aquí em tens fent de Pilat i d’electricista. Coses de la
vida!”. És l’Enric Tubert, qui
afegeix. “- Sóc especialista en ciclorames, això tan bonic que es veu vermell,
groc, blau i de tots colors. Vaig anar a veure’n un a Girona i quan el vam
muntar aquí em vaig posar a fer d’electricista. Ja ho veus, en l’obra faig de
Ponç Pilat, rentant-me les mans sempre que puc. Pilat era un senyor molt
net”. En Pere Pagès fa de Nicodemus i explica que “vam gravar a l’església
del Monestir per les condicions de sonoritat i ressonància. Vaig pujar al
presbiteri per gravar la frase: Llàtzer, aixeca’t!!, cridant amb tota la meva
força. A la segona vegada que vaig dir “aixeca’t!!, unes dones que estaven
agenollades en els darrers bancs, es van aixecar i van sortir a
corre-cuita”. Els vestuaris són plens de
soldats romans i poble barbut. Un soldat,. amb un ninot a la mà, em diu que és
el degollador dels innocents. És en Jacint
Mateu, afeitat de bigoti. Embolicat en un llençol i amb cara pàl.lida,
Llàtzer està fumant. És en Salvi
Gratacós, molest perquè el públic creu que Llàtzer és un ninot: “L’any que
vé vull caminar arrossegant el llençol”.
En Salvi és un dels més incansables treballadors de la Passió. Ell ha
fet la creu i la taula del Sant Sopar,a més a més de tenir cura de tot
l’atrezzo. Em convida a beure una coca-cola amb els apòstols Pere, Jaume i Joan
–Salvador Palmada, Pere Colomés i Salvador Oliva- que estan asseguts bevent i
jugant a cartes. També hi ha Sant Josep
–Miquel Batlle- menjant galetes, i un
botxí –Joan Turró- amb una fatxa que
fa por. Jaume Baus –Caifàs- està escoltant música en una ràdio portàtil amb
Josep Maria Angelats i Anna Albertí –la dona de Pilat-, la
nostra premiada com a primera actriu “provincial”. Assumpció Garriga també és allí amb Maria Carme Coll, Jaume Oller, Teresa Garcia, Mercè Tallada i un
grup de nens i nenes. Hi ha també Pere
Quer i Josep Tallada. I molts altres. Veterans i joventut units en La
Passió. Abans de començár es reuneixen tots entre bastidors, es donen unes advertències
seguides d’un silenci “·sepulcral”. Es resa una Ave Maria. Seguidament, el
poble agafa palmes i llorers i puja a l’escenari. Colomer, Tubert, Olivas i De
Palau estan organitzant l’escena. S’encenen els llums de colors del Ciclorama.
Els apuntadors es col.loquen als seus llocs. Comença La Passió.
Els
quadres d’El diví Mestre van
entusiasmar al públic, i la crítica va dir que “l’obra de Josep M. Carbonell és senzilla, amb una trama sense complicacions.
L’escenificació molt ben aconseguida, donant-li qualitat els
magnifics quadres plàstics que en nombre de
deu s’intercalen al llarg de la representació”. El paper més destacat: el de
Judes Iscariot. Uns monòlegs interminables en l’original, a través del que es
pretén analitzar l’estat d’ànim, les reaccions, el caràcter i les tortures de
l’ànima de l’home que va vendre al Messies. Sortosament, i amb molt bon criterii, bona part
d’aquests han estat suprimits. (...) Els 37 actors van
complir adequadament en el paper que se’ls assignà. Gràcies a la seva excel.lent
actuació, l’obra es va salvar. Foren de gran efecte els jocs luminotècnics i de
ciclorama. Molt encertada la introducció d’altaveus amb una ambientació
d’efectes sonors i musicals aconseguits a través de magnetòfons. Encertat el
vestuari, així com el mobiliari i la perruqueria. En resum: la representació va
assolir l’èxit que es mereixia”.
Parlant amb termes cinematogràfics jo diria
que aquell Diví Mestre va ser com un
tràiler, una anticipació de La Passió de Banyoles que s’estrenaria l’any següent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada