La passió de Banyoles (1)
El Patronat
Artístic del Cercle de Catòlics es va transformar en Patronat Artístic de La Passió de Banyoles. Un cop donat el primer
pas amb la provatura d’El diví Mestre
calia enfilar l’agulla escrivint el text. Aquesta feina es va encomanar al
poeta local, Frederic Corominas. Amb
ell vam fer algunes reunions, i en deixar-li llegir l’obra Jesús de Natzarè, d’Àngel
Guimerà, crec que aquesta va ser-li una bona guia perquè l’operació
comencés a funcionar. Ens anava portant els textos quadre per quadre, i en escoltar
la lectura del primer versificat vam adonar-nos que hi hauria moltes
dificultats amb l’actuació dels actors, sobretot per alguns de novells. Volíem
fugir de les tradicionals Passions on els actuants solen enfonsar-se quan
reciten paràgrafs poètics. El primer quadre en vers – Fugida a Egipte- ja estava escrit i vam decidir deixar-lo igual,
recomanant a l’autor que escrivís l’obra en prosa per facilitar la dicció de
gran nombre d’intèrprets, molts d’ells principiants en l’escena. Uns dies
després, en la lectura del segon quadre, els responsables de les actuacions ja
vam quedar més satisfets, i a mesura que l’autor ens anava lliurant els subsegüents textos ja endevinàvem que la cosa
podria rutllar.
Tot Banyoles parlava de la futura Passió
–era un temps que les Passions estaven de moda- i van ser molts els que es van
apuntar a la crida del Patronat per col.laborar en el que sigués. Cap a 105
persones es van reunir a l’escenari del Catòlics per assajar La Passió. En Joan Olivas era el responsable del personal,
i a l’escenari, en Joaquim Colomer es
feia càrrec de la direcció d’alguns quadres mentre que en els soterranis de l’escenari, en els
vestuaris i allí on podíem dirigirien altres quadres l’Enric Tubert, Joan Olivas, Pere Pagès i Jaume Oller. Al primer pis,
damunt la sala-cafè, Jesús Barba, Josep Maria Mateu i Llorenç Oliva
encolaven i preparaven decorats ajudant a l’artista-pintor Joan de Palau lliurat a la llarga feina de confeccionar-ne una
vintena. Mai s’havia vist tanta activitat en un local on totes les
dependències, els dalts i els baixos es convertien en tallers d’escenografia.
Pel costat del ciclorama, Albert Tubert,
satisfet ell, aconseguia per fi solucionar el detall tècnic d’una escena que el
tenia preocupat: el de la ressurreció final. El treball era intens. S’assajava
durant tres o quatre hores cada dia.
Entre bastidors, una trentena de persones realitzaven diversos treballs,
uns muntant decorats, altres col.locant vestuari... maquillatge, llums, equips
de sonorització... En cases particulars –sobretot en el taller de modistes de Montserrat Llinàs- es confeccionava
vestuari, amb la col.laboració d’un bon nombre de dones. En Mateu, encarregat
del só s’esforçava per gravar en directe els sons més apropiats, més realistes,
pero el realisme d’un temporal amb llamps i trons, gravat al cim del Puig Colomer no li va servir de res,
perquè els trons sonaven esquifits i escardalencs. Va trobar la solució anant
darrera la pantalla del cinema Victoria reproduïnt
la seqüencia de la mort de Jesús en creu a la pel.licula Ben-Hur. En el pròleg de La Passió, en una escena d’un afusellament
en els nostres dies es requeria un traqueteig de metralladores i, atrevit com
era en Josep Mateu, va anar al Quarter de la Guàrdia Civil per
demanar-los-hi permís per gravar en unes maniobres on la Benemèrita disparava
metralladores a l’aire lliure. En escoltar la gravació, el traqueteig sonava
com una torradora de castanyes. D’una forma o altra se’n va sortir, perquè
vista l’escena resultava impressionant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada