L’homenatge a Santiago Rusiñol.
Abans
de la festa Major d’aquell 1961 vaig entrar al Catòlics per veure els treballs
realitzats durant l’estiu en què es van reformar l’escenari i vestuaris del
teatre. La boca de l’escenari va guanyar un metre i els laterals de dintre van
ser ampliats solucionant d’aquesta forma el problema de col.locació de personal
i atrezzo per quan es representessin
obres de gran espectacle, com seria La
Passió que s’estava gestant. Els vestuaris també van sofrir un gran canvi aprofitant-se molt de lloc. Mentrestant
estàvem assajant l’obra de Santiago
Rusiñol, Els savis de Vilatrista, una comèdia que ja s’havia representat a
Banyoles en la dècada dels anys trenta en una sessió benèfica amb participació
d’actors banyolins del Catòlics i actrius de l’Ateneu. Aquesta versió de 1961 la va dirigir Joaquim Colomer, mentre jo em feia
càrrec de la conducció de l’estrena d’El
pintor de miracles, sainet en un acte que es representaria el primer dia de
l’homenatge a Rusiñol. “-Arreu de Catalunya – explicava Jaume Oller-, en tots els teatres d’amateurs i professionals
dedicats al teatre català es representen aquest any obres d’en Rusiñol amb
motiu del centenari del naixement de l’artista. Nosaltres no podiem ésser menys
i hem escollit aquestes dues obres”.
“-La llàstima –ens deia Joan de
Palau, membre del Patronat Artístic
acabat de crear- es que no podem presentar al mateix temps una exposició
parcial de la seva obra pictòrica, tal com han fet a Olot, ja que així
coneixeriem el veritable Rusiñol en aquesta faceta on l’artista va sobressortir
més”. Anna Albertí es trobava amb algunes dificultats, i així ens ho
deia: “-El meu paper és diferent de tots els que he interpretat fins ara: la
Júlia d’Els savis de Vilatrista és
una dona riallera, alegre, d’una alegria tal que amb la seva rialla contínua ha
de despertar l’ensopiment dels savis del poble. Això és difícil. El paper
m’agrada perquè és totalment diferent del que faré a El pintor de miracles. Aquí és una pobre mare de família amb sis
fills, pessimista i realista, que es veu incapaç de tenir una esperança com les
del seu marit, que tot el fa viure d’il.lusions”. Aquest pobre “pintor de
miracles” el vas fer jo, i el veia difícil perquè era un personatge
completament diferent als que tenia acostumat a representar en els darrers
temps.
Era
un pobre somniador que espera el miracle que els ha de treure de la miseria, un
paper dramàtic que veu la pobra de la seva dona que es troba que els diners que
guanya el marit no li arriben per a poder comprar aliments per als seus fills,
i és natural que una mare així pateixi i es desesperi. Sortosament, Rusiñol li
conferia aquella vena humorística tan arrelada en ell, els moments dramàtics
eren mitigats per les sortides iròniques que en tot moment deixen anar els
personatges.
“El que té de bo Rusiñol en les seves obres –ens deia Joaquim Colomer- són els seus tipus.
L’actor ha d’identificar-se plenament en els tipus que representa”. En l’assaig
d’Els savis de Vilatrista vaig poder
veure com lluitaven els actors per trobar els seus personatges. En Pere Pagès era el savi amargat, casat
amb una dona sàvia; a l’Assumpció Garriga
també li costava la seva per aconseguir un tipus mel.lancòlic; en Jaume Baus –fill del veterà actor del
mateix nom- tenia una papereta difícil i lluitava per fer el jove Plini
enamorat; en Jaume Oller feia un
altre savi, enamorat de la ciència i de la Marcel.la, una Neus Masgrau que preferia escoltar els “requiebros” de l’Enric Tubert, qui estava força amoïnat:
“- Home, -em deia- acabo d’arribar de viatge de nuvis i ja em donen un paper
més llarg que la Quaresma, i au! estudia-te’l en quinze dies. Ara... que allà
on hi ha afició ...” Un notari, amb la
seva dona – Josep Maria Angelats i Teresa
Garcia- eren els supervivents de l’accident de tartana a El pintor de miracles- que volcaria
vinguent al mercat de Banyoles. En Miquel
Batlle es convertiria en un guàrdia civil, i la civila era l’Assumpció Garriga. I a en Salvador Palmada el veuriem atacant i
defensant al “clero”, segons les seves conveniéncies.. “-El més agradable per a
nosaltres -deia Pere Pagès- és això
de tornar a actuar en els dies de la festa major de Sant Martirià. Les
companyies foranes ens havien ocupat el lloc, però d’ara endavant pensem seguir
una tradició que s’havia trencat”.
La presentació de l’Homenatge a Rusiñol va anar a càrrec de l’artista pintor Joan de Palau, qui va fer una
introducció amb el tema Els jardins de
Rusiñol, explicant-nos la seva personal impressió i admiració que va
despertar-se en la seva infantesa quan, amb el seu pare, va veure l’artista
pintant en els jardins d’Aranjuez. Seguidament, es va representar El pintor de miracles i com a final l’Agrupació Polifònica de Banyoles,
dirigida pel mestre Manuel Saderra i
Puigferrer va delectar el públic amb un concert extraordinari en el que es
van cantar obres de Bach, Stravinski, Schubert, Civil i del banyolí Pecanins. El segon dia de festa major la
representació d’Els savis de Vilatrista
va provocar la hiilaritat dels espectadors. Crec que va ser un homenatge
modèlic molt ben conjuntat. S’hi veia una organització que ja portava a cap el Patronat Artístic del Cercle de Catòlics recentment
instaurat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada