dilluns, 4 de novembre del 2013

La dècada dels anys cinquanta (XVI)


Teatre professional (II)

 

La darrera obra de Tàpias i Vendrell –evidentment estaven de moda aquests dos autors catalans- la va portar la Companyia de Maria Vila, amb Ramon Duran, Mercé Bruquetas i J. Castillo Escalona: Passaport per a l’eternitat fou un encert d’interpretació i direcció escènica a càrrec del que no faltava mai a la cita, Esteve Polls.

De pas per Banyoles vam tenir ocasió de presenciar una de les Companyies més ben conjuntades d’aquells anys, la de Ismael Merlo, que va presentar una atrevida humorada que tenía per títol La vida en un bloc, original de Carlos Llopis, amb actors i actrius que més endavant gaudirien de bona fama en el teatre espanyol: Milagros Pérez de León, Charo Soriano, Encarna Paso i José Vivó.

Va tornar també Enric Guitart, l’actor que en la dècada anterior se’ns va mostrar afectat amb la seva mà al pit amb petulància de mosqueter descorrent les cortines de Felipe Derblay. Amb deu anys més, Guitart va donar un tomb. Ja no era el d’aquella vella escola de crit i afectació, ja no era aquell Guitart que va tenir crítiques molt dures amb un Hamlet mutilat i arranjat al seu gust. Amb Las manos de Eurídice –presentada al Mercantil- va saber trobar la seva “gallina d’ous d’or”. Es tractava d’un llarg monóleg original del brasiler Dr. Pedro Bloch, i que l’actor s’hi va recrear amb una gran interpretació. També va poder cridar tant com podía, però igualment va saber matisar i mantenir en tot moment una tensió i un equilibri d’efectes que des del gest a la paraula, del moviment fins al detall més mínim, va ser inmillorable. Pel seu treball en aquesta obra, Guitart va obtenir premis d’interpretació i va representar el monòleg arreu d’Espanya més de dues mil vegades.

Una de les comèdies més brillants d’aquell temps la vam poder veure al teatre Victoria gràcies a que l’empresa va contractar en un dia feiner –per tant, pocs espectadors a la sala- la Compañía de Teatro de Cámara de Barcelona (premio Nacional de Teatro 1953). Dirigida per Antonio Cabo i Rafael Richart, la comèdia La luna es azul, original de Hugh Herbert, va ser interpretada per Berta Riaza –l’extraordinària “Ana Frank” de Madrid i Barcelona-, Ricardo Lucía, Rafael Navarro i Enrique Navas.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada