divendres, 1 de novembre del 2013

La dècada dels anys cinquanta (XIV)


La pujança musical i el declivi teatral

 

En acabar-se la dècada –el 26 de novembre de 1959- el Cercle de Catòlics es vestia de gala per rebre trenta veus masculines i trenta-cinc de femenines que van formar l’harmoniós conjunt de la Polifónica de Banyoles, sota la direcció de Manuel Saderra i Puigferrer. Era el temps de la pujança musical i el declivi teatral. La cara trista d’aquell Nadal se’ns va exposar en el lamentable espectacle dels Pastorets. Ja feia alguns anys que no eren el que tots desitjàvem que fossin. La interpretació, la decoració, la presentació escènica, tot estava descuidat en aquest espectacle nadalenc que demanava a crits una bona direcció.. Es representaven desacuradament i es tenia l’esperança que en el 1960 tornaria a renèixer l’afició amb uns Pastorets renovats. A les pàgines d’Horizontes, Joaquim Colomer deia que “si se n’estrenen uns de nous han de ser de qualitat”, però que “s’haurien d’alternar amb els tradicionals Pastorcillos en Belén”. Pere Quer creia convenient la introducció d’uns nous Pastorets i confiava “amb l’inspirada ploma de mossèn Manuel Pont per escriure’n uns de nous”, però també que “el cicle nadalenc s’hauria de començar i acabar amb els tradicionals”. Pere Pagès també creia necessari el canvi “per uns altres de més moderns i dinàmics, perquè de la manera que s’estan representant és totalment contraproduent posar-los en escena”. Francesc Figueras reconeixia com a “molt bona la iniciativa d’estrenar-ne uns de nous”, creient també que “els tradicionals “no han de morir”; de la manera que es fan els actuals amb tan poca responsabilitat, ja s’han convertit en “un ball de passada”. Josep Freixa considerava “un disbarat dels grossos deixar de representar els actuals Pastorets”, si bé creia necessari “ampliar-los amb més música i color i suprimint part del recitat”. Miquel Vilanova  deia que “el que siguin reemplaçats depèn de la qualitat dels nous, però encara que els nous siguin superiors, es podrien alternar amb els tradicionals; aquests poden resultar anacrònics però tenen moltes qualitats teatrals, si bé difícils d’adaptar a les noves modalitats interpretatives”. I finalment, Jaume Baus es negava totalment a reemplaçar-los, admetent que els nous podien ésser de tanta o més qualitat que els tradicionals.

Amb els tradicionals “Pastorcillos” –que encara haurien de durar molts i molts anys- començava el declivi teatral a la nostra ciutat. En la pròxima dècada les coses del teatre haurien de canviar radicalment.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada