LA “GENT D’ARA” VA AMB “RONYONS DE RECANVI”
(Consideracions sobre la inexplicable crisi teatral)
Cadires
als passadissos. El teatre de gom a gom. I un públic devot, disposat a passar
calor, però sobretot, a veure un grup d’afeccionats que fan teatre. Heus ací,
les premises que han dibuixat aquestes nits de Sant Martirià. Algú podria
pensar que es tracta d’un fenomen parapsicológic o un miracle del nostre bon
Patró. Però, no. Aquesta mena de Companyia que s’ha format fa mes d’un any, ha
aconseguit superar les possibilitats certament notables de la parapsicologia i
les no menys suposades del nostre Sant. La gent corre a veure’ls, compra les
entrades amb temps, s’apilona a l’entrada. Si des de fa tant de temps sentim a
parlar de la crisi del teatre, arriba el moment de pensar que no es tracta d’una
crisi de medi sinó d’una crisi circumstancial.
Anem per la “Gent d’ara”. Una obra viscuda ja
fa molts anys pels afeccionats banyolins. Una obra que si be respon a una certa
qualitat de construcció i una considerable vivesa de diàleg, no supera pas el
famosíssím “Orgull del Gec”, amb la qual ”Gent d’ara” presenta determinades
concomitàncies temàtiques. Val a dir-ho, la novetat del dia era la “reaparició”
de Maria Colomer i Carme Quer. Hi havia expectació. Per molts, allò era una
mena de “revival”, un tornar enrera. Un refer amb ulls admirats, una mena d’història
privada del nostre teatre. Joan Geli i Jaume Oller, en papers ajustats, d’una
innegable i humana comicitat, van desgranar sobre l’escenari el vell problema
dels fills que no volen seguir l’ofici dels pares. Xavier Vilanova, Miquel
Torrent, Montserrat Oller i Francesc Feliu formaren el grup d’actors que en un
fer i refer el diàleg, en un moviment escènic viu i convincent, van trametre al
públic el missatge d’un autor que deixava una obra incompleta amb el seu
famosíssim “Ves a fer.... novel.les!”. El públic aplaudí, convençut. Refet. En
el somriure dels llavis i la vivesa dels ulls, s’endevinava la satisfacció del
públic que havia anat al teatre prèviament “convertit”.
“Royons de recanvi” és una peça d’autèntic
passatemps. Una obra molt de “festa major”. Jo crec que l’obra va ser ben
escollida, ben treballada, ben representada i ben rebuda. Els afegits a l’obra
de Muntañola foren un encert. Els acudits, d’una simplicitat que fregava els
límits de la rusticitat, feien diana. I el públic, reia perquè comprenia
perfectament que aquell joc estava
construït per a fer riure i res més. L’agraïment espontani de la gent després d’un
tip de riure és una mena de satisfacció pels qui han treballat el material
còmic.La rialla o el somriure, són la recompensa de l’autor i dels actors. Ben
mirat, ja és poca cosa.
Joan Olivas, magistral, com sempre, feia un
oncle estrafolari, que traçava sobre l’escenari una pirueta hilarant. L’Enric
Tubert, víctima prevista per la desronyonada, interpretà un primer acte
sensacional que, si bé després, se li desdibuixava una mica degut a la mateixa
inconcreció del personatge, tornava a assolir, cap al final, moments particularment
brillants. Josefina Julbe,veterana, amb més caràcter dramàtic que no pas còmic,
va donar vida a un personatge ben construït per l’autor i va compartir amb una
revelació, Glòria Cunill, el subratllat femení de l’obra. Joan Solana, en un
paper insòlitament còmic, va crear un personatge excepcional: desmemoriat,
nerviós, absurd, patèticament humorístic. L’actuació de Joan Solana mereix un
punt i apart. Josep Angelats, víctima d’afeccions renals peremptòries, va
dramatitzar sobre el tema i sortí pràcticament desronyonat. Miquel Félez, amb
una intervenció breu però fulgurant, recreava un tipus de personatge que li va
com l’anell al dit. Jordi Domènech, interpretà un jove de tamany natual, amb
encert i eficàcia. Tot plegat, doncs, un
èxit més.L’autor Joaquim Muntañola, que era a la sala, fou obligat a saludar.
Jo crec que el senyor Muntañola estava content, perquè, els autors, encara que
pateixen mentre dura l’obra, al final, solen recollir la satisfacció del
públic, que sempre és agraït.
I res més. La tradició teatral, almenys per les
festes de Sant Martirià,sembla assegurada. Ara, més que mai, podrem dir que Sant
Martirià és ofici, sardanes, concert i teatre.Quatre puntals sòlids per a una
festa.
En sortir al carrer, en la fresca de la nit,
tot eren comentaris. Aquesta és la gràcia i la sal del teatre: la impressió de
la sortida, el comentari interessant, el somriure a flor de llavis. Els actors,
allà dintre, amb la música dels aplaudiments a les orelles, es canviaven de
roba,es treien el maquillatge. Com un gest no pas desprovist de sentit. Com un
acte de ritual, que tanca en un moment el treball dels assaigs, els nervis de
la representació i la glòria efímera dels aplaudiments.Així són, així han de
ser, les nits de teatre.
Jaume Farriol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada