dimecres, 4 de juny del 2014

Dècada anys 70 - Any 1977


Qui era Albert Llanas?

 

-       Passi-ho bé, senyor Llanas!

  Era tan popular la figura d’Albert de Sicilia Llanas a les darreries del segle passat que només de veure’l passejar pels carrers de Barcelona, tothom el saludava amicalment:

-Passi-ho-bé senyor Llanas!

  Efectivament, Llanas era un dels noms més importants que trobem plenament inserit en un corrent de teatre popular, en l’autèntic sentit de la paraula, sense popularismes ni falses concepcions paternalistes.

  La seva figura, una mica enfosquida per la presència de Guimerà, de qui fou contemporani, correspon plenament a la de l’intel.lectual bohemi de l’època. De família benestant, es posà ben aviat al capdavant del negoci tèxtil patern, però s’arruinà en les empreses de teatre que promogué tant a Barcelona com a Madrid. El 1863 comença a deixar-se veure en les reunions del cafè Cuyàs, on es reunien tots els artistes i lletraferits de Barcelona. Dos anys més tard, quan en tenia 25 (havia nascut a Barcelona el 28 de desembre de 1840), Llanas funda i dirigeix Un tros de paper, primer periòdic humorístic escrit en català. Home molt enamorat de tot el que fa olor d’escenari i bambolines, aviat el trobem d’empresari del teatre Circ Barcelonès i més tard del teatre Principal. A Madrid, dirigeix, com empresari, els teatres de la Bolsa i Novedades. Tradueix Moratin (El si de las niñas), de qui aprèn que el teatre serveix per a plantejar conflictes reals, a nivell d’una problemàtica social.

  En 1885 estrena El marquès de Santa Llúcia, i l’any següent No es tan fiero el león...; però la seva millor obra és Don Gonzalo o l’orgull del gec estrenada en 1891.

  Adapta al català altres obres de Moratín, així com de Calderón de la Barca i Shakespeare. És autor d’ Una grossa de pensament en vers (1895) recull d’aforismes en el qual resta palès el seu decidit conservadorisme, tot i que de jove tingué tendències federalistes. En 1901-1902 publica a “La veu de Catalunya” una sèrie d’articles amb el títol de Trenta anys de teatre, de valor més pintoresc que documental. Més aportacions seves al teatre són, entre d’altres Perdiu per garsa; Qui no té res que fer el gat pentina, Veste’n Anton, La germana gran i L’oncle Bernat.

  Llanas es molt recordat per un saborós anecdotari que com el de Santiago Rusiñol ha estat molt falsejat. No obstant en podem treure una, la més coneguda, potser per ser la darrera: el dia 10 de desembre de 1915, Albert Llanas moria i en el seu llit de dolor es s’acomiadava d’ell mateix estrenyent-se les dues mans i dient-se solemnement:

-Passi-ho bé, senyor Llanas!.-

(Galat a Horizontes-Revista de Banyoles. Num. 498. Primera quinzena d’Abril 1977).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada