RETAULE DEL DIA VUITÉ
Obra- muntatge de Joan Solana
En el mes de febrer s’aconseguí per
fi una realitat llargament esperada: el gruo SARAU de teatre banyolí assolia un
èxit esclatant amb la representació d’una obra que podem considerar perfecta
d’execució.
El Grup SARAU, que començà l’any 1973 amb “La
terra es belluga” seguint el 1975 amb “Allò que tal vegada s’esdevingué” en uns
primers intents d’un plantejament diferent del teatre a Banyoles, tornava l’any
passat amb “Vent de garbí i una mica de por”, ja molt més equilibrat. Havia de
venir un grup de noietes barcelonines a representar l’òpera rock “Godspell” perque
en Joan Solana s’engresqués a cercar una conjunció dels dos elencs i animar-se a escriure aquesta obra-muntatge
que ara acabem de veure representada pels dos grups units (SARAU de Banyoles i
FUSTA de Barcelona), en un treball honest, difícil i entusiasta que els hi portà cap a la vora de
mig any d’assaig.
La nit de l’onze de febrer i la tarda del 12
al Cercle de Catòlics de Banyoles, i a la setmana següent al teatre del Casal
Catòlic de Sant Andreu de Barcelona, el públic aplaudia amb entusiasme “El
retaule del dia vuitè”. Val a dir que nosaltres també aplaudíem frenèticament
puix en molts anys de veure teatre representat per grups jovenívols mai com ara
n’havíem vist un de tan coherent i amb tan gran sentit d’equip i treball en
comú.
Crec que mentre es produeixin espectacles com
aquest serà precís pensar que el públic pot tornar a omplir les sales d’aquest
teatre català independent del qual molts en fugien com a gats escaldats. Penso
que tota la resurrecció és possible mentre subsisteixin homes de teatre com
Joan Solana capaços d’emprendre una activitat teatral amb rigor, sensatesa i
originalitat en el millor sentit del terme, és dir, una activitat que no es
deixi temptar pels fàcils mimetismes que moltes vegades solen enlluernar.
És important destacar l’acord que entre text
i muntatge s’ha produït en l’execució de l’obra. I sobretot perque això ha
sortit d’un plantejament profund del treball a realitzar i de les possibilitats
d’aquest grup. Continuant en aquesta
línia, veiem que alguns actors i actrius de l’obra, podrien donar-nos dintre
algun temps la imatge aproximada d’uns actors i d’uns exercicis formats en una
bona escola.. Perquè, subjectes a llurs exactes recursos, llur actuació té
avui, almenys a la meva manera de veure, una dignitat excel.lent. Aquest seria,
aquest ha d´ésser i no altre, el progrés que ha de conèixer el grup, tota
vegada que el tractament del text, la magnífica escenografia de Pep Oliver i
vestuari, la direcció escènica, em semblen factors plenament aconseguits.
Crec interessant reproduir el que escriu Joan
Solana en el programa:
“El “Retaule del dia vuitè” neix, en primer
lloc, de la necessitat de donar una forma escrita a unes experiències
interioritzades, relacionades amb una visió del món des d’un lloc i unes
circumstàncies molt concretes; i en solidaritat amb la tragèda de les persones
que, en el nostre Estat, han mort sense haver vist acomplerts els seus afanys
de transformacio i millora (AVI: “D’aquí
uns anys comprendreu... quina és la pau que vivim. Pero jo i molts altres ja no
hi serem”). I, amb la tristesa dels que, perque ja tenen resolta la vida, “tot els hi passarà i no seran
protagonistes de res” (JOAN).
Al “Retaule del dia vuitè” no aneu a
cercar-hi respostes: jo no les tinc; tampoc veritats absolutes: a on són?.
Senzillament veieu-hi uns paràboles sobre el nostre món, des d’un dels molts
punts de vista possibles.
L’obra va evolucionant des de la paràbola
llunyana a nosaltres, que ens és introduïda cinc vegades per l’home-mim, cap a
una paràbola actual de la qual cadascún de nosaltres podría haver esdevingut
protagonista. Aquests dos tipus de paràboles es corresponen amb les dues parts
de l’espectacle.
El muntatge té, a la vegada, diferents
moments, llargs o curts, on s’intenta donar compte a l’espectador que si bé
allò que té al davant no és veritat, a la història s’han produït fets molt
semblants. És la funció de la diapositiva a l’obra: l’enllaç entre la ficció i
la realitat. Al quadre sisè, inclús, l’enllaç es converteix en fusió i les
paraules dels actors són les mateixes dels personatges –reals- de les diapositives.
Voldria també remarcar la
presència de dos tramoistes que sense cap mena de respecte a les fomes
dramàtiques ni als fets que colpegen als personatges es passejaran per l’obra
amb una total indiferència respecte al que passa. Ells saben que és teatre: ells
han vist les escenes i els quadres moltes vegades. El que diu l’obra no els
interessa. Agraeixen poder intervenir-hi, però van per feina. Són un reflex del
públic teatral?”.
De la
interpretació, tota ella molt coherent, és en el sentit d’equip i treball en
comú del que, sens dubte, s’han trobat animats els nois i noies de SARAU de
Banyoles i FUSTA de Barcelona.
Han actuat en el RETAULE DEL DIA VUITÉ les
següents persones:
Del grup SARAU de Banyles:Lluis Ametller, Teresa
Barceló, Jesus Bramon, Montse Busquets, Dolors Cels, Roser Coll, Pere Coll,
Mani Cunill, Jordi Domenech, Anton Figueras, Francesc Feliu, Jaume Ribera,
Josep Sanchez, Miquel Torrent i Maria Gr[acia Vilarnau.
Del Grup FUSTA de Barcelona: Sílvia Argemí,
Pilar Arribas, Mercè Bonet, loles Bonilla, Patrícia Manuel, Montse Palau, Pili
Perez i Tony Ros.
La
coreografia i cant ha estat a càrrec de Dinna de Rosa. La decoració i espai escènic
de Josep Oliver. La llum i muntatge elèctric, de Jordi Coderch i Josep Pagés.
La música original de Mercè Domènech i Maritxu Saenx de Villaverde. La
interpretació musical, per Mercè Domenech, Maritxu Saenz de Villaverde i Vadó
Boix. El vestuari de Teresa Barcelo i Isabel Mestres. De regidor d’escena,
Jaume Ribera, i d’Ajudant de Direcció, Anna Herrero. Cal esmentar també la part
d’ajuda tècnica de Joan Geli, Sebastia Serra, Anton Maria Rigau Oliver, Xavi
Olivas i Xavi Palmada, així com la col.laboració fotogràfica de Galeria.
(Galat a Revista de Banyoles. Març
1978).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada